Mathematical competencies as a success factor for the Saber Pro Test at the Universities of Barranquilla, Colombia

Main Article Content

William Niebles https://orcid.org/0000-0001-9411-4583
Plutarco Martínez-Bustos https://orcid.org/0000-0002-6486-441X
Leonardo Niebles-Núñez https://orcid.org/0000-0003-2970-2498

Keywords

Abstract

  Objective: to analyze the mathematical competences as a success factor for the realization of the Pro-universities test of Barranquilla Colombia. Therefore, the postulates of Albrecht, Fernández (2010), Martínez (2009), Méndez (2013), Tobón (2013), among other theorists with equal relevance, as well as different documents published by the Colombian Ministry of Education were assumed. Method: The postpositivist paradigm was assumed, whose methodological expression is the quantitative one, with a non-experimental, field design and a descriptive scope. The data were obtained through a questionnaire, which was applied to 244 university students in the last two semesters of their careers. Results: It is inferred that applied teaching strategies to promote the indicators indicated as skills to be learned in the strengthening of mathematical competencies of university students are appropriate for their academic and professional lives. Discussion y Conclusion: The selected population evidences a balance located in the "favorable" range, which would contribute to reach the foreseen objectives

Downloads

Download data is not yet available.
Abstract 103 | PDF (Español (España)) Downloads 91

References

Aguilar, A. (2017). Crítica desde el pensamiento complejo a los métodos cuantitativos para el análisis educativo. El caso de los rendimientos educativos. Educación y Humanismo, 19(33), 357-368. Doi: https://doi.org/10.17081/eduhum.19.33.2649
Albrecht, E. Jiménez G. & Jiménez, J. (2014). Estrategia Didáctica para Desarrollar la competencia “Comunicación y Representación” en Matemática. Escenarios, 12(1), 17-33. Recuperado de https://docplayer.es/16472416-Estrategia-didactica-para-desarrollar-la-competencia-comunicacion-y-representacion-en-matematica.html
Arias, F. (2016). El proyecto de Investigación. Introducción a la metodología científica. Venezuela: Editorial Episteme.
Aristizabal, C. (2012). Aprendizaje Basado en Proyectos (A.B.Pr) Como estrategia de Enseñanza y Aprendizaje en la Educación Básica y Media. (Tesis de maestría, Universidad Nacional de Colombia, Bogotá). Recuperado de http://www.bdigital.unal.edu.co/9212/1/43253404.2013.pdf
Ausubel, D., Novak, J., & Hanesian, H. (1983) Psicología Educativa: Un punto de vista cognoscitivo. México: Editorial Trillas.
Bambozzi, E & Vadori, G. (2009). Competencias Genéricas. Colección Cuadernos de Investigación. Argentina: Universitaria de la Universidad de Villa María.
Bogisic, B., Bressan, A & Crego, K. (2005). Razones para ensenar Geometría en la Educación Básica. Buenos Aires, Argentina: Editorial Novedades Educativas.
Bruno, A. (2000). Sentido numérico. Las matemáticas del siglo XX. Madrid, España: Libros y Ediciones Nivola.
Chávez, A. (2007). Introducción a la investigación educativa. Venezuela: Editorial Gráfica González.
Córdova, R. & Oliveros, S. (2014). La Matemática Superior y las Competencias “Estrategia De Implementación de Competencias Matemáticas”. Revista Gaceta Sansana, 1(4), 55-66. Recuperado de http://publicaciones.usm.edu.ec/index.php/GS/article/view/45/74
Fernández, J. (Agosto, 2010). Estrategias para desarrollar el cerebro matemático. Trabajo presentado en el Congreso Mundial De Neuroeducaciónasedh –Cerebrum, Lima, Perú. Recuperado de https://mafiadoc.com/estrategias-para-desarrollar-el-cerebro-matematico-cpnsrosario-_5a2276001723dda07d8f9fc6.html
García, J. (2014). Ingeniería, Informática y Competencias. Revista Electrónica "Actualidades Investigativas en Educación, 14(1), 1-29. Recuperado de: https://www.redalyc.org/pdf/447/44729876015.pdf
Gutiérrez, L., Martínez, E. & Nebreda S. (2008). Las competencias básicas en las áreas de Matemáticas. Cuadernos de educación de Cantabria, (5), 1-17. Recuperado de http://2633518-0.web-hosting.es/blog/didact_mate/1.Competencias%20b%C3%A1sicas%20en%20el%20curr%C3%ADculo.pdf
Guzmán, C., Obonaga, G. & Gutiérrez, O. (Mayo, 2015). Competencias matemáticas, diseño y selección de tareas para el aprendizaje de las matemáticas en ingeniería. Presentado en la XIV Conferencia interamericana de educación matemática, CIAEM, Chiapas, México. Recuperado de: http://xiv.ciaem-redumate.org/index.php/xiv_ciaem/xiv_ciaem/paper/viewFile/246/138
Hernández, R., Fernández, C & Baptista P (2014). Metodología de la Investigación. México: Graw Hill Education.
Instituto Colombiano para la evaluación de la educación (ICFES). (2013). Sistema Nacional de Educación Estandarizada de la educación. Alineación del Examen Saber 110. Recuperado de https://es.calameo.com/read/004256108acd8feb6fcdf
Instituto Colombiano para la Evaluación de la Educación (ICFES). (2016) Módulo de Razonamiento cuantitativo Saber Pro 2016-2. Modulo: Razonamiento cuantitativo. Recuperado de https://www.academia.edu/34141185/M%C3%B3dulo_de_Razonamiento_cuantitativo_Saber_Pro_2016-2?auto=download
Íñiguez, P. (2015). El desarrollo de la competencia matemática en el aula de ciencias experimentales. Revista Iberoamericana de Educación, 67(2), 117-130. Doi: https://doi.org/10.35362/rie672256
Martínez, J. (2009). El lenguaje matemático; objetos matemáticos. Tema 1. Universidad de Alcalá de Henares. Recuperado de http://www2.uah.es/jmmartinezmediano/mate0/CIM%20Tema%201%2001%20Lenguaje%20y%20objetos%20matemaicos.pdf
Méndez, P. (2013). Enseñanza inteligente de la matemática. Un modelo para promover las habilidades del pensamiento en el desarrollo lógico matemático. (Tesis Doctoral). Universidad Privada Dr. Rafael Belloso Chacín, Maracaibo, Venezuela.
Ministerio de Educación Nacional. (1998). Competencias Básicas en Matemáticas. Lineamientos Curriculares. Recuperado de http://www.mineducacion.gov.co/1621/articles-16042_archivo_pdf2.pdf
Ministerio de Educación Nacional. (2005). Estándares básicos de competencias en lenguaje, matemáticas, ciencias y ciudadanas. Recuperado de http://bibliotecadigital.magisterio.co/libro/est-ndares-b-sicos-de-competencias-en-lenguaje-matem-ticas-ciencias-y-ciudadanas
Ministerio de Educación Nacional. (2009). Competencias genéricas en educación superior. Recuperado de https://www.mineducacion.gov.co/1621/articles-92779_archivo_pdf_Boletin13.pdf
OECD. (2005).The definition and selection of key competencies. Executive Summary. Recuperado de: http://www.pisa.oecd.org/dataoecd/47/61/35070367.pdf
Tobón, S. (2013). Formación integral y competencias. Pensamiento complejo, currículo, didáctica y evaluación. Colombia: ECOE Ediciones.
Vergara, J., Fontalvo, J., Muñoz, A. & Valbuena, S. (2015). Estrategia didáctica para el fortalecimiento del razonamiento cuantitativo mediante el uso de las TIC. Revista del programa de matemáticas, 2(2), 71- 80. Recuperado de http://investigaciones.uniatlantico.edu.co/revistas/index.php/MATUA/article/view/1407/1064
Villalonga, P. (2017) La competencia matemática. Caracterización de actividades de aprendizaje y de evaluación en la resolución de problemas en la enseñanza obligatoria. (Tesis Doctoral, Universidad Autónoma de Barcelona). Recuperado de https://www.tdx.cat/bitstream/handle/10803/457718/jmvp1de1.pdf?sequence=1&isAllowed=y