Epidemiology as a basis for curricular design of nursing in sexual and reproductive health of adolescents and young people

Main Article Content

Mercedes Rizo-Baeza
Manuel Velandia Mora
Ana Lucia Noreña
Ernesto Cortés-Castell

Keywords

Epidemiology, adolescent learning, nurse, sexual health, reproductive health, sexuality

Abstract

Background: The nurse training in subjects of the maternal and child area has as objectives of learning, the health of the child and adolescent, taking care of their needs, but the aspects of prevention of sexual and reproductive health in young people and adolescents are left aside.


Methods: The various nurse training programs in Spain have been reviewed, as well as the current epidemiological data in which it shows that these diseases and abortions and pregnancies have increased in young people and adolescents, a situation that has motivated the research team to raise the need for modify the nurse training program, taking into account the epidemiological needs that affect this population, training to prevent situations in these ages that may affect their physical and emotional health in relation to sexuality, sexual health and reproductive health.


Discussion: In our results of the needs detected in the bibliography and the contents of the curricula of the different nursing faculties are not in accordance with the epidemiological needs observed. It is proposed to define and extend the concept of health of the WHO, to adolescents and young people, since they have experiences of their own health to their environment, culture, political, economic and even moral conditions, which must be kept in mind at the time of offer training, prevention, assistance, emotional support and treatment.


Conclusion: It is necessary to investigate the knowledge that students have about these aspects and propose modifications in the curriculum according to the detected needs, the importance of training in prevention and in emotional aspects of the adolescent's nursing consultation.

Abstract 401 | PDF Downloads 0 HTML Downloads 0 XML Downloads 0

References

Agencia Nacional de Evaluación de la Calidad y Acreditación. Libro Blanco del Título de Grado en Enfermería. 2004. http://www.aneca.es/var/media/150360/libroblanco_j

Alarcón J. Epidemiología: concepto, usos y perspectivas. Rev Peru Epidemiol. 2009; 13:1. http://www.redalyc.org/html/2031/203120866002/

Alfaro M, Vázquez ME, Fierro A, Muñoz MF, Rodríguez L, González C, et al. Hábitos sexuales en los adolescentes de 13 a 18 años. Rev Pediatr Aten Primaria. 2015;17:217-225.

Almeida-Filho N, Kawachi I, Filho AP, Dachs JN. Research on health inequalities in Latin America and the Caribbean: bibliometric analysis (1971-2000) and descriptive content analysis (1971-1995). Am J Public Health. 2003; 93:2037-43.
PubMed

Alvarez-Dardet C, Bolúmar F, Porta Serra M. Tipos de estudios. Med Clin (Barc). 1987;89:296-301. https://rua.ua.es/dspace/bitstream/10045/17755/1/T

Arroyo D, Castro HF. Conocimientos en salud sexual y reproductiva en estudiantes de enfermería de una universidad de Barranquilla (Atl, Col). Cienc. innov. salud. 2015; 3:17-22. DOI 10.17081/innosa.3.2.91

Ballester R. Sexualidad en niños de 9- 14 años. Psicothema. 2006; 18:25-30.

Bobadilla J, Lozano R, Bobadilla C. Diseño curricular de programas de posgrado en salud: el caso de la maestría en epidemiología. Salud Pública México. 1991; 33:533-547. http://saludpublica.mx/index.php/spm/article/view/

Boletin Oficial del Estado (BOE). LEY 44/2003 de 21 de noviembre, de ordenación de las profesiones sanitarias. 2003. Núm. 280. 21340.

Boletin Oficial del Estado (BOE). Ley Orgánica 2/2010 de salud sexual y reproductiva y de la interrupción voluntaria del embarazo. http://www.boe.es/boe/dias/2010/03/04/pdfs/BOE-A-2

Cabarcas C. Transformando la Práctica del Cuidado desde el Propio Conocimiento de la Disciplina de Enfermería. Cienc. innov. salud. 2014; 2:97-104. http://revistas.unisimon.edu.co/index.php/innovacionsalud/article/view/47/2809

Codina D. Las competencias de los profesionales sanitarios. Instituto Empresa. I Foro & quot; La gestión de los recursos humanos en el sector sanitario& quot;. Madrid, 1996. http://revistas.javeriana.edu.co/index.php/imageny

De Almeida-Filho N. La ciencia tímida. Ensayos de deconstrucción de la epidemiología. Madrid: Lugar Editorial; 2000.

Declaración de Bolonia 1999. El espacio europeo de la enseñanza superior. www.eees.es/pdf/Bolonia_ES.pdf

Escuela universitaria de Enfermería de Albacete. Plan de Estudios de la Diplomatura de Enfermería. http://www.emagister.com/universidades/carreras-un

Fernández E. Estudios epidemiológicos (STROBE). Med Clin (Barc). 2005; 125:43-48. DOI 10.1016/S0025-7753(05)72209-0

Gascón JA, Navarro B, Gascón FJ, Pérula LA, Jurado A, Montes G. Comportamiento sexual de los adolescentes en la ciudad de Córdoba. Atención Primaria. 2003; 32:355-360.

Goodman RA &Buehler JW. Field Epidemiology defined. In: Gregg MB, editor. Field. Epidemiology. Oxford: Oxford University Press; 2002.

Hernán M., Ramos M., Fernández A. Estudio Salud y Juventud. Consejo de la Juventud de España; 2001. http://www.observatoriodelainfancia.es/oia/esp/des

Instituto de Salud Carlos III. Centro Nacional de Epidemiología. 2007.

Instituto Nacional de Estadística. Encuesta de Morbilidad Hospitalaria 2005. Notas de
prensa. 2007. http://www.ine.es/prensa/np452.pdf

International Lesbian and Gay Association (LGA). La salud de las lesbianas y mujeres bisexuales. 2007. Disponible en: http://doc.ilga.org/ilga/publications/publicacione

Laurell A. La salud como proceso social. Rev. Latinoamericana de salud 1982; 2:7-25.

Lozano D. La epidemiología en enfermería: enseñanza basada en el pensamiento sistémico. Investigación en Enfermería Imagen y Desarrollo. 2004; 6. http://revistas.javeriana.edu.co/index.php/imageny

Martínez M. 30 años de evolución de la formación enfermera en España. Educ. méd. 2007;10:93-96 http://scielo.isciii.es/pdf/edu/v10n2/colaboracion

Ministerio de Educación España. La reproducción Humana. Proyecto Biosfera. s.f.
http://recursos.cnice.mec.es/biosfera/alumno/3ESO/

Ministerio de Sanidad, Servicios Sociales e Igualdad Resultados de la Encuesta Nacional de Salud Sexual. 2009. http://www.msps.es/.../sns/.../v5_presentacion_Res

Ministerio de Sanidad. Plan Nacional sobre el Sida. Encuesta de Salud y Hábitos Sexuales
(ESHS); 2003. Disponible en: http://www.ine.es/prodyser/pubweb/saludyhs03/salud

Morin E. Introducción al pensamiento complejo. Barcelona: Gedisa; 2003.

Noriega V. Aspectos teóricos y metodológicos del perfeccionamiento del plan de estudios de la especialidad de Higiene y Epidemiología. Escuela Nacional de Salud Pública, La Habana, Cuba 7 de febrero de 2008. ONUSIDA. El sida en cifras. 2015. http://www.unaids.org/sites/default/files/media_as

Palomino PA, Frías A, Grande ML, Hernández ML, Del Pino. El Espacio Europeo de Educación Superior y las competencias enfermeras. Index Enferm. 2005;14: 50-53. http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_artt

Pérez C. Monográfico sobre la investigación cualitativa en salud en España. Rev. Esp. Salud Pública. 2002; 76.

Plá E. Principales datos sobre embarazos, interrupción voluntaria de embarazos y anticoncepción en la adolescencia. Rev Pediatr Aten Primaria. 2006; 8 Supl 2: S79-82.

Segura J. Epidemiología de campo y epidemiología social. Gac Sanit. 2006; 20:153-158.
http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_artt
Teva I, Bermúdez MP, Buela-Casal G. Variables sociodemográficas y conductas de riesgo en la infección por el VIH y las enfermedades de transmisión sexual en adolescentes. España, 2007. Rev Esp Salud Publica; 2009: 309-20.
http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_artt

Universidad Alfonso X El Sabio. Diplomatura en Enfermería, Plan de estudios.
http://www.uax.es/internacionales/ects/espanol/ENF

Universidad Autónoma de Barcelona. Vall d'Hebron en Barcelona. Plan de estudios
http://www.aprendemas.com/cursos/cursos-enfermeria

Universidad Autónoma de Barcelona. Plan de estudios de enfermería.
http://uab.cat/.../estudiar/...grados/plan-de-estu

Universidad Autónoma de Barcelona. Escuela Universitaria de Enfermería Sant Joan de Déu, Plan de Estudios homologado.http://www.santjoandedeu.edu.es/es/docencia/diplom

Universidad Autónoma de Madrid. EUE “Puerta de hierro”. Plan de estudios.
http://www.uab.cat/.../plan-de-estudios-1233905417

Universidad de Salamanca. Diplomatura en Enfermería, Plan de estudios de 2001.
Disponible en: http://enfermeria.usal.es/estudios/enfermeria/plan

Universidad de Alicante. Plan de estudios del Grado de Enfermería. Asignatura Enfermería Materno-Infantil. 2012. http://cv1.cpd.ua.es/consplanesestudio/cvFichaAsi.

Velandia A. La formación de los profesionales de salud orientada hacia el sujeto de atención y no hacia su problema médico. En: Cuidado y Práctica de Enfermería. Bogotá: Facultad de Enfermería de la Universidad Nacional de Colombia, 2000:106-14.

Velandia M, Rizo-Baeza M, Cortés E. Necesidades de formación de estudiantes de enfermería en sexualidad, salud sexual y salud reproductiva. En: Retos del futuro en la enseñanza superior. Universidad de Alicante .2013.
https://www.researchgate.net/.../281776693_Necesid

Velandia M, Rizo-Baeza MM, Cortés E. Estrategias docentes en el aprendizaje de competencias psicoemocionales para alumnos de Enfermería Materno-infantil. XI Conferencia Iberoamericana ALADEFE. Coimbra. 2011.

Waitzkin H, Iriart C, Estrada A, Lamadrid S. Social medicine in Latin America: productivity and dangers facing the major national groups. Lancet 2001; 28:315-323. PubMed

World Health Organization. Official Records. 1948. 2:100http://apps.who.int/iris/bitstream/10665/85573/1/O