Empirical study on the democratic values  of tolerance and respect in the millennial  generation

Main Article Content

Karla Rodríguez-Burgos https://orcid.org/0000-0003-2093-8146
Alan Alejandro Martínez Cárdenas https://orcid.org/0000-0003-2066-7040
Ferney Asdrual Rodríguez-Serpa https://orcid.org/0000-0002-8197-7010

Keywords

Millennial generation, Respect, Tolerance, Democratic values

Abstract

   


The present scientific investigation article is developed from the interdis - ciplinary confluence of several lines of investigation around one of the most  important axiological problems of the millenarian society: the values  of toler - ance  and  respect.  In  this  sense,  the  present  study  yields  reliable  quantitative   results from the surveys applied to students of public universities of the State  of  Nuevo  Leon,  Mexico,  which  allow  to  account  for  the  status  of  these  two   values, which inevitably enter into permanent crisis before the constant move- ments provoked by the economy, the technological developments as well as  the new habits and customs emerging from a global society in constant change.  However, this article from another perspective promises to highlight the posi- tive aspects of these values in the middle of the tensions that present us today,  such  as  the  issues  that  involve  the  acceptance  of  sexual,  ideological,  racial   diversity, among other differences.   

Downloads

Download data is not yet available.
Abstract 364 | PDF (Español (España)) Downloads 137 HTML (Español (España)) Downloads 51

References

Araos San Martín, J. (2008). Relativismo, tolerancia y democracia en H. Kelsen. Veritas, 253-269.

Bobbio, N. (2007). Diccionario de Política. México: Siglo XXI Editores.

Carvalho, J. A., De Oliveira, M., Do Nascimento João, B., & Prudêncio Tinoco, J. E. (2015). Carrera, renta y consumo bajo la perspectiva del joven de la Generación “y”. Invenio, 119-135.

Chirinos, N. (2009). Características generacionales y los valores. Su impacto en lo laboral. Observatorio Laboral Revista Venezolana, 133-153.

Cisneros, I. H. (2001). Tolerancia y Democracia. México, Distrito Federal: Instituto Federal Electoral.

Cortés Guardado, M. A. (2003). Formas de la tolerancia en México. Republicana: Política y sociedad, 51-57.

Darwall, S. L. (1977). Two Kinds of Respect. Ethics, 36-49.

Díaz, M. (1996). De la ética del discurso a la moral del respeto universal: Una investigación filosófica acerca de la fundamentación de los Derechos Humanos. Revista Ideas y Valores, 42-54.

Encuesta nacional sobre la Cultura Política y prácticas ciudadanas (ENCUP). Recuperado de www.encup.gob.mx

Escámez Navas, S. (2008). Tolerancia y respeto en las sociedades modernas. Veritas, 229-252.

Esteban-Guitart, M., Damián, M. J., & Daniel, M. R. (2012). Empatía y tolerancia a la diversidad en un contexto educativo intercultural. Universitas Psychologica, 415-426.

Hernández, I. (2004). Educar para la tolerancia: una labor en conjunto. Revista Mexicana de Ciencias Políticas y Sociales, 136-148.

Lozano, D. (2015). Las organizaciones de producción cinematográfica (OPC) como productoras de bienes económicos y políticos: caso House of Cards. Revista Autónoma de Comunicación, 1-24.

Lozano Treviño, D., Almaguer Rocha, A. & Rodríguez-Burgos, K. (2015). La promoción de los valores sociales por las organizaciones cinematográficas para crear comunidades de paz en méxico. Daena: Internacional Journal of Good Conscience, 10, 19-50. SSN: 1870-557X.

Olaya Villar, M. D. (2002). Educación en valores: la tolerancia. Ensayos: Revista de la Facultad de Educación de Albacete, 219-236.

Salazar, L. & Woldenberg, J. (2001). Principios y Valores de la Democracia. México, D.F.: Instituto Federal Electoral.

Secretaría de Gobernación (2012). Encuesta Nacional sobre Cultura Política y Prácticas Ciudadanas (ENCUP). Recuperado de www.encup.gob.mx

Tagliabue, R. (2011). Una Nueva Generación en la Universidad y el Trabajo: desafíos y oportunidades. Gestión de las Personas y Tecnología, 50-59.

Tejedor de la Iglesia, C. (2009). Verdad y Tolerancia. FACTÓTUM; Revista de Filosofía, 57-76.

Terrén, E. (2004). Richard Sennett: El respeto. Sobre la dignidad del hombre en un mundo de desigualdad. Sociológica, 204-209.

Valdez Medina, J. L., Mondragón, J. A., González Arratia López Fuentes, N. I. & González Escobar, S. (2004). Significado psicológico de respeto entre adolescentes. Revista Internacional de Ciencias Sociales y humanidades, 113-129.

Von Hildebrand, D. (2004). La importancia del respeto en la educación. Educación y Educadores, 221-228.