Beyond Productivity

##plugins.themes.themeTen.article.main##

José María Mendoza-Guerra https://orcid.org/0000-0002-3116-5372

Keywords

Productivity, Competitiveness, Innovation

Resumen

As it is well known, by examining the two most important competitive scales, we find that Colombia has been placed in the middle for a long period of time, according to the position achieved in each ranking. Besides, the country’s growth rates have depended more on the price fluctuations of commodities rather than on the direction of the economy for generating value in the market. These two factors have existed for a long period of time, so it can be said that the phenomenon of under competitivity, and therefore of under growth, is a structural one. The overall sensation is that Colombia has not been able to move forward on this matter.


 As it is obvious, this situation becomes commonplace and the population starts to worry about what is happening: the fact that we simply are an average country from the competitive point of view.  As an answer, economic and business people and concerning entities within the country have proposed the need to increase productivity, echoing those voices that have underlined this variable as a key element in today’s world economy. But a question must really be asked: Is productivity enough? This means, If we aim towards an increase in productivity, can we overcome the competitivity problem?


 

Descargas

Los datos de descargas todavía no están disponibles.
Abstract 197 | PDF (English) Downloads 0 HTML (English) Downloads 0

Citas

Aguilera, E. L. Colín, S. M. & Hernández, C. O. (2013). La influencia de las tecnologías de la información en los procesos productivos para una mayor competitividad de la pyme de aguas calientes: Un estudio empírico. Desarrollo Gerencial, 5(1), 40-68.

Amabile, T. (2000). Cómo matar la creatividad. En: Harvard Business Review. Creatividad e innovación. Bilbao, Deusto.

Cruz, N. J. D. (2018). Acuerdos Comerciales de Colombia: Impactos en balanza comercial e Inversión Extranjera Directa. Desarrollo Gerencial, 10(1), 48-63. DOI: https://doi.org/10.17081/dege.10.1.2970

Drucker, P. (1993). Gerencia para el futuro. Bogotá: Norma.

Fábregas, C. (2013). Identificación de factores no monetarios asociados a las pymes del sector confecciones que afectan su ingreso a mercados internacionales. Desarrollo Gerencial, 5(2), 127-159.

Fernández, S., Torres, L., Liberos, M.F. & Martínez, L.A. (2018). Analysis of the behavior in the informal micro-entrepreneur sector in Colombia. Desarrollo Gerencial, 10(1), 64-82. DOI: https://doi.org/10.17081/dege.10.1.2735

García, M. & Forero, C. (2014). Motivación y satisfacción laboral como facilitadores del cambio organizacional: Una explicación desde las ecuaciones estructurales. Psicogente, 17(31), 120-142. DOI: https://doi.org/10.17081/psico.17.31.1474

Gardner, H. (1996). Inteligencias múltiples. Barcelona: Paidós.

Garzón, M. (2018). La capacidad dinámica de aprendizaje. Desarrollo Gerencial, 10(1), 29-47. DOI: https://doi.org/10.17081/dege.10.1.3009

Nonaka, I. & Takeuchi, T. (1995). The knowledge creating company. Oxford: Oxford University

Parra-Fernández, M., Cárdenas-Trujillo, S. & Velásquez, M. (2018). Gestión de economía solidaria y calidad de vida en las comunidades campesinas. Desarrollo Gerencial, 10(1), 83-104. DOI: https://doi.org/10.17081/dege.10.1.3046

Porter, M. (1980). Competitive strategy. New York: The Free Press

Portillo, I. & Buitrago, R. (2015). Liderazgo cuántico como estrategia gerencial innovadora en organizaciones del sector privado en Hispanoamérica. Desarrollo Gerencial, 7(2), 63-80. DOI: https://doi.org/10.17081/dege.7.2.1181

Sanz, D., Crissien, T., García, J. & Patiño, M. (2017). Marketing educativo como estrategia de negocios en universidades privadas. Desarrollo Gerencial, 9(1), 160-175. DOI: https://doi.org/10.17081/dege.9.1.2731

Valbuena-Díaz, N., Leal-Guerra, M. & Urdaneta-Montiel, A. (2018). ADN organizacional y productividad en las empresas familiares. Desarrollo Gerencial, 10(1), 105-122. DOI: https://doi.org/10.17081/dege.10.1.2987

Vanoni-Martínez, G. & Pérez, M. (2015). Protocolos: un instrumento para mediar conflictos en empresas familiares. Desarrollo Gerencial, 7(2), 81-99. DOI: https://doi.org/10.17081/dege.7.2.1182

Artículos más leídos del mismo autor/a