Determining factors of fidelity to retail business in Colima, Mexico
Main Article Content
Keywords
customer loyalty, consumer behavior, nonlinear regression models
Abstract
Objective: This paper goal is to determine what clients’ socioeconomic factors or business characteristics influence on loyalty towards small retail business. Loyalty is measured in two ways: a subjective one related to customer loyalty assertion to the business; and an objective one, based on client visit frequency to the shop. Method: This is an exploratory study that is set to find patterns, trends and associations among variables the define the study phenomena. It is based on a non random sampling of 1246 surveys to small retail business clients, in urban centers in the State of Colima, Mexico. It was employed some statistical methods such as contingency tables and nonlinear regression models, such as seemingly unrelated bi
probit and multinomial logit. Results: Most important results indicate that positive satisfaction and attention perception increase frequency purchasing visits and attitudinal loyalty. Discussion and conclusion:
This study builds knowledge foundations to design a management and commercial fostering agenda for small retail business.
probit and multinomial logit. Results: Most important results indicate that positive satisfaction and attention perception increase frequency purchasing visits and attitudinal loyalty. Discussion and conclusion:
This study builds knowledge foundations to design a management and commercial fostering agenda for small retail business.
Downloads
Download data is not yet available.
References
Aaker, D. (1996). Construir Marcas Poderosas. Madrid, España: Ediciones Gestión 2000 S.A.
Aldás-Manzano, J., Currás-Pérez, R., Ruiz-Mafé, C. & Sanz-Blas, S. (2010). Factores determinantes de la lealtad en el comercio electrónico B2C. Aplicación a la compra de billetes de avión. Revista Española de Investigación de Marketing ESIC 113, 14, (2), 113-142.
Arancibia-Carbajal, S. (2010). Factores que influyen en la lealtad de clientes con cuenta corriente en la banca chilena Tesis doctoral. Departamento de Financiación e Investigación Comercial. Facultad de Ciencias Económicas y Empresariales. Madrid, España: Universidad Autónoma de Madrid.
Baye, M. (2010). Managerial economics and business strategy. 7th ed. USA: McGraw-Hill
Levy, S. (2018, 15 de Julio). Esfuerzos mal recompensados: La elusiva búsqueda de la prosperidad en México. Banco Interamericano de Desarrollo. DOI: http://dx.doi.org/10.18235/0001189
Luco, A. (25 de Junio de 2018). ¿Quieres atraer clientes? una completa guía de estrategias comerciales.: Recuperado de https://mba.americaeconomia.com/articulos/reportajes/quieres-atraer-clientes-una-completa-guia-de-estrategias-comerciales
Berné, C. & Martínez, N. (2007) “Determinantes del Comportamiento Variado del Consumidor en el Escenario de Compra” Documento de Trabajo 2007-01. Facultad de Ciencias Económicas y Empresariales. Universidad de Zaragoza. Recuperado de http://www.dteconz.unizar.es/DT2007-01.pdf
Colmenares O. & J. Saavedra. (2007). “Aproximación teórica de la lealtad de marca: enfoques y valoraciones”. Cuadernos de Gestión. 7(2), 69-81.
Consejo Nacional de Población – CONAPO. (2018). Proyecciones de la Población de México y de las Entidades Federativas, 2016-2050. Recuperado de: https://www.gob.mx/conapo/
Dahlgren, S. (2011). “Brand loyalty and involvement in different customer levels of a service concept brand” Marketing Master's thesis. Department of Marketing Aalto University School of Economics. Finland. Recuperado de http://epub.lib.aalto.fi/fi/ethesis/pdf/12534/hse_ethesis_12534.pdf
González-Sánchez, R. (2015). Promoción de emprendimientos sociales y productivos a través de la actividad de vinculación de la Universidad de Colima. En Polanco & Torres (Coord.) Estrategia industrial en la era del conocimiento. Universidad de Colima.
González-Sánchez, R. & Polanco-Gaytán, M. (2015). Análisis de la elección del consumidor entre tiendas de conveniencia y tiendas de abarrotes en Colima. Uso del modelo de regresión multinomial logit” Paradigma económico. 7(2), 27-46.
Greene, W. H. (2012) Econometric Analysis. 7th Edition. Nueva York, EEUU: Editorial Prentice Hall.
Judge, G., Hill, R., Griffiths, W. E., Lutkepohl, H. & Tsoung – Chao, l. (1982). Introduction to the theory and practice of econometrics. 2th edition. Nueva York, EEUU: Wiley.
Keller, K. (1993). Conceptualizing, Measuring, and Managing Customer-Based Brand Equity. Journal of Marketing, 57(1), 1-22. Recuperado de https://www.jstor.org/stable/1252054
Instituto Nacional de Estadística y Geografía-INEGI. (2016). Se difunden estadísticas detalladas sobre las micro, pequeñas y medianas empresas del país. Boletín de prensa (285/16). Recuperado de http://www.beta.inegi.org.mx/app/descarga/?ti=9
Instituto Nacional de Estadística y Geografía-INEGI. (2014). Censos Económicos. Recuperado de http://www.inegi.org.mx/est/contenidos/Proyectos/ce/ce2014/doc/tabulados.html
Moriuchi E. & I. Takahashi. (2016). Satisfaction, trust and loyalty of repeat online consumer within the Japanese online supermarket trade. Australasian Marketing Journal (24), 146–156. DOI: http://dx.doi.org/10.1016/j.ausmj.2016.02.006
Park, H. M. (2009). Regression Models for Ordinal and Nominal Dependent Variables Using SAS, Stata, LIMDEP, and SPSS. Working Paper. The University Information Technology Services (UITS) Center for Statistical and Mathematical Computing, Indiana University. Recuperado en http://www.indiana.edu/~statmath/stat/all/cdvm/index_nomial.html
Peña, D. (2002). Análisis de datos multivariantes. Madrid, España: S.A MCGRAW-HILL Interamericana de España.
Setó-Pamies, D. (2003). La fidelidad del cliente en el ámbito de los servicios: un análisis de la escala intenciones de comportamiento. Investigaciones Europeas de Dirección y Economía de la Empresa 9(2), 189-204.
Srivastava, M. & D, Kaul. (2016). Exploring the link between customer experience–loyalty–consumer spend. Journal of Retailing and Consumer Services (31), 277–286. DOI: http://dx.doi.org/10.1016/j.jretconser.2016.04.009
Stathopoulou, A. & Balabanis, G. (2016). The effects of loyalty programs on customers satisfaction, trust and loyalty towards high – and low- end fashion retailers. Journal of business research, 69(12), 501-808. DOI: http://dx.doi.org/10.1016/j.jbusres.2016.04.177
Suárez-Álvarez, L., Vázquez-Casielles, R. & Díaz-Martín, A. (2006). Factores determinantes de las relaciones estables entre una agencia de viajes y diversos tipos de clientes: consecuencias sobre el comportamiento. Cuadernos de Economía y Dirección de la Empresa, (29) ,193-228. Recuperado de http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=80702908
Vera J. & Trujillo, A. (2017). Searching most influential variables to brand loyalty measurements: An exploratory study. Contaduría y Administración 62. 600–624. DOI: http://dx.doi.org/10.1016/j.cya.2016.04.007
Aldás-Manzano, J., Currás-Pérez, R., Ruiz-Mafé, C. & Sanz-Blas, S. (2010). Factores determinantes de la lealtad en el comercio electrónico B2C. Aplicación a la compra de billetes de avión. Revista Española de Investigación de Marketing ESIC 113, 14, (2), 113-142.
Arancibia-Carbajal, S. (2010). Factores que influyen en la lealtad de clientes con cuenta corriente en la banca chilena Tesis doctoral. Departamento de Financiación e Investigación Comercial. Facultad de Ciencias Económicas y Empresariales. Madrid, España: Universidad Autónoma de Madrid.
Baye, M. (2010). Managerial economics and business strategy. 7th ed. USA: McGraw-Hill
Levy, S. (2018, 15 de Julio). Esfuerzos mal recompensados: La elusiva búsqueda de la prosperidad en México. Banco Interamericano de Desarrollo. DOI: http://dx.doi.org/10.18235/0001189
Luco, A. (25 de Junio de 2018). ¿Quieres atraer clientes? una completa guía de estrategias comerciales.: Recuperado de https://mba.americaeconomia.com/articulos/reportajes/quieres-atraer-clientes-una-completa-guia-de-estrategias-comerciales
Berné, C. & Martínez, N. (2007) “Determinantes del Comportamiento Variado del Consumidor en el Escenario de Compra” Documento de Trabajo 2007-01. Facultad de Ciencias Económicas y Empresariales. Universidad de Zaragoza. Recuperado de http://www.dteconz.unizar.es/DT2007-01.pdf
Colmenares O. & J. Saavedra. (2007). “Aproximación teórica de la lealtad de marca: enfoques y valoraciones”. Cuadernos de Gestión. 7(2), 69-81.
Consejo Nacional de Población – CONAPO. (2018). Proyecciones de la Población de México y de las Entidades Federativas, 2016-2050. Recuperado de: https://www.gob.mx/conapo/
Dahlgren, S. (2011). “Brand loyalty and involvement in different customer levels of a service concept brand” Marketing Master's thesis. Department of Marketing Aalto University School of Economics. Finland. Recuperado de http://epub.lib.aalto.fi/fi/ethesis/pdf/12534/hse_ethesis_12534.pdf
González-Sánchez, R. (2015). Promoción de emprendimientos sociales y productivos a través de la actividad de vinculación de la Universidad de Colima. En Polanco & Torres (Coord.) Estrategia industrial en la era del conocimiento. Universidad de Colima.
González-Sánchez, R. & Polanco-Gaytán, M. (2015). Análisis de la elección del consumidor entre tiendas de conveniencia y tiendas de abarrotes en Colima. Uso del modelo de regresión multinomial logit” Paradigma económico. 7(2), 27-46.
Greene, W. H. (2012) Econometric Analysis. 7th Edition. Nueva York, EEUU: Editorial Prentice Hall.
Judge, G., Hill, R., Griffiths, W. E., Lutkepohl, H. & Tsoung – Chao, l. (1982). Introduction to the theory and practice of econometrics. 2th edition. Nueva York, EEUU: Wiley.
Keller, K. (1993). Conceptualizing, Measuring, and Managing Customer-Based Brand Equity. Journal of Marketing, 57(1), 1-22. Recuperado de https://www.jstor.org/stable/1252054
Instituto Nacional de Estadística y Geografía-INEGI. (2016). Se difunden estadísticas detalladas sobre las micro, pequeñas y medianas empresas del país. Boletín de prensa (285/16). Recuperado de http://www.beta.inegi.org.mx/app/descarga/?ti=9
Instituto Nacional de Estadística y Geografía-INEGI. (2014). Censos Económicos. Recuperado de http://www.inegi.org.mx/est/contenidos/Proyectos/ce/ce2014/doc/tabulados.html
Moriuchi E. & I. Takahashi. (2016). Satisfaction, trust and loyalty of repeat online consumer within the Japanese online supermarket trade. Australasian Marketing Journal (24), 146–156. DOI: http://dx.doi.org/10.1016/j.ausmj.2016.02.006
Park, H. M. (2009). Regression Models for Ordinal and Nominal Dependent Variables Using SAS, Stata, LIMDEP, and SPSS. Working Paper. The University Information Technology Services (UITS) Center for Statistical and Mathematical Computing, Indiana University. Recuperado en http://www.indiana.edu/~statmath/stat/all/cdvm/index_nomial.html
Peña, D. (2002). Análisis de datos multivariantes. Madrid, España: S.A MCGRAW-HILL Interamericana de España.
Setó-Pamies, D. (2003). La fidelidad del cliente en el ámbito de los servicios: un análisis de la escala intenciones de comportamiento. Investigaciones Europeas de Dirección y Economía de la Empresa 9(2), 189-204.
Srivastava, M. & D, Kaul. (2016). Exploring the link between customer experience–loyalty–consumer spend. Journal of Retailing and Consumer Services (31), 277–286. DOI: http://dx.doi.org/10.1016/j.jretconser.2016.04.009
Stathopoulou, A. & Balabanis, G. (2016). The effects of loyalty programs on customers satisfaction, trust and loyalty towards high – and low- end fashion retailers. Journal of business research, 69(12), 501-808. DOI: http://dx.doi.org/10.1016/j.jbusres.2016.04.177
Suárez-Álvarez, L., Vázquez-Casielles, R. & Díaz-Martín, A. (2006). Factores determinantes de las relaciones estables entre una agencia de viajes y diversos tipos de clientes: consecuencias sobre el comportamiento. Cuadernos de Economía y Dirección de la Empresa, (29) ,193-228. Recuperado de http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=80702908
Vera J. & Trujillo, A. (2017). Searching most influential variables to brand loyalty measurements: An exploratory study. Contaduría y Administración 62. 600–624. DOI: http://dx.doi.org/10.1016/j.cya.2016.04.007