Qualitative approach to generational transition and achievement motivation in family businesses.
Main Article Content
Keywords
Achievement Motivation, business succession, family business
Abstract
Este artículo es resultado de una investigación cuyo objetivo consistió en analizar la motivación de logro en el proceso de transición generacional de empresas familiares en México. El estudio se enmarca en la teoría del construccionismo social, bajo un enfoque cualitativo y de corte transversal. Se aplicaron entrevistas semiestructuradas a los integrantes de dos empresas familiares en proceso de transición generacional no estructurada. Los datos se interpretaron por medio de una unidad hermenéutica y por redes ontosemióticas que condujeron a proposiciones teóricas. Los resultados muestran que el compromiso emocional y las habilidades empresariales son las categorías predeterminadas más relevantes de la motivación de logro y la transición generacional. Se concluye que la integración de los sucesores a edades tempranas facilita su formación y el proceso de sucesión; sin embargo, la solución de problemas por parte de los padres a los hijos afecta negativamente a éstos en la motivación para desarrollar capacidades empresariales.
Abstract
This article is the result of a research study whose objective was to analyze achievement motivation in the process of generational transition in family businesses in Mexico. The study was based on social constructionist theory, under a qualitative approach of crosscutting. Semi-structured interviews were conducted to members of two family businesses in a non-structured generational transition. Data was interpreted by a hermeneutic unit and ontosemiotic networks which led to theoretical proposals. The results show that emotional commitment and entrepreneurial skills are the most important default categories of achievement motivation and generational transition. It is concluded that the integration of successors to early ages facilitates their formation and the succession process; nevertheless, the solution of problems given by parents negatively affects children’s motivation to develop entrepreneurial skills.