Innovation and management: two major elements of a good manager
Main Article Content
Keywords
Innovation, management, business innovation, management economic development
Abstract
El objetivo del presente artículo consistió en hacer una revisión bibliográfica de los conceptos de innovación y gestión para desarrollar un documento de apoyo en la línea de innovación y gestión empresarial. La metodología se fundamentó en la revisión documental cronológica sobre el tema en artículos de revistas indexadas. Se encontró que la innovación no es un proceso de generación espontánea, sino que requiere una interacción organizacional de esfuerzos y experiencias para lograr un efecto empresarial sectorial. También se discute si la innovación no ha sobrevenido como un boom mediático que ha permeado el mundo globalizado y si Colombia no es ajena a tal proceso, de modo que la gestión empresarial se ha abordado de una forma transicional sin que se haya dado una conversión significativa del número de empresas que adoptan este modelo. La investigación permite concluir que la innovación es resultado de una constante evolución, que su aporte a las ciencias empresariales apenas empieza a referenciarse en las organizaciones y que, a largo plazo, su protagonismo será mayor.
Abstract
The aim of this article was to do a bibliographical review of the concepts of innovation and management to develop a supporting document on the line of innovation and business management. The methodology was based on the chronological documentary review about the topic, in the articles of indexed journals. It was found that innovation is not a process of spontaneous generation, but it requires an organizational interaction of efforts and experiences to achieve a business effect by sectors. It also argues whether innovation has occurred as a media boom that has influenced the globalized world; and if Colombia is part of this process, so that business management has been approached in a transitional way, not having a significant transformation of the companies which adopted this model. The research leads to the conclusion that innovation is the result of a continuous evolution; that its contribution to business management is just beginning to be referenced in the organizations; and that, in a long term, his role will be greater.