Entrepreneurship as a process of social responsibility in higher education institutions in Colombia and Venezuela
Main Article Content
Keywords
Entrepreneurship, social responsability, economic development, Higher education institutions
Abstract
The study is aimed at characterizing entrepreneurship as a process of social responsibility in higher education institutions in Colombia and Venezuela, to achieve profitable objectives that contribute to the generation of welfare and social growth. The research was descriptive, not experimental, field, the population was made up of forty (40) specialists in entrepreneurship. The technique of data collection were two questionnaires to measure entrepreneurship and social responsibility. Composed by (15) items each, with different alternatives like scale type. The validity was obtained through expert judgment. For the calculation of reliability, the Cronbach alpha method was used, where a value of 0.80 was obtained for each variable, verifying that the instrument
is trustworthy. The obtained data were interpreted statistically by absolute and relative frequency, also grouped by dimension and indicator. It is concluded that having tools for entrepreneurship lies in the possibility of developing development policies and social responsibility in a context in which this has changed markedly from the educational process.
Downloads
References
Areque, R., & Montero, J. (2006). La Responsabilidad Social de la Empresa a Debate. Barcelona, España: Icaria.Center for Advancement of Social Entrepreurship (CASE). (s.f.). What is Social Entrepreneurship? Recuperado el 27 de Noviembre de 2015, de http://www.caseatduke.org/about/sedefinition.htmL
Certo, S. (2007). Administración Moderna. Prentice Hall. Colombia. Octava Edición.
Cachón C. (2001). La Empresa Social: la Responsabilidad Social de la Empresa. España. Editorial Ariel.
Drucker, P. (1985). Innovation and entrepreneurship. New York: Harper and Row
Duran Sonia, Márceles Víctor y Parra Margel (2015) Potenciación de habilidades para el desarrollo de emprendedores exitosos en el contexto universitario. Revista Opción, Año 31, No. 77 (2015): 200 - 215 ISSN 1012-1587. Universidad Del Zulia. Maracaibo, Venezuela.
Durán Sonia. (2016) "La formación del emprendimiento un elemento en el contexto internacional" En: ed: Corporación Universitaria Latinoamericana. Barranquilla Colombia.
Duran Sonia Ethel, Parra Fernández Margel Alejandra, Martínez ventura, Jairo Luis Hernández Palma, Hugo Gaspar, Silvera Sarmiento asteria de Jesús Alvarino Cruz, Cesar (2016) "El desarrollo tecnológico e innovación: elementos esenciales de emprendimiento" ed: Corporación Universitaria Latinoamericana. Barranquilla Colombia.
Emprende Pyme (2015) Doce características básicas de los emprendedores de éxito. Extraído el día 6 de Abril del 2016 desde: http://www.emprendepyme.net/12- caracteristicas-basicas-de-los-emprendedores-de-exito.html
Gutiérrez, Guillermo. 2009. “Habilidades del emprendedor y características emprendedoras personales”. Guía fácil para emprendedores. Lecc-6. Ed. Aula Fácil. Bogotá (Colombia). Disponible en: http://www.aulafacil. com/emprendedores-guía-fácil/curso/Lecc-6.htm Fecha de consulta: 16 de Febrero de 2016.
Jaramillo Leonardo (2008). “Emprendimiento: Concepto básico en competencias”. Revista Lumen. Edición número 7. Ed. Instituto de educación IESE. Universidad del Norte. Barranquilla (Colombia).
Kantis, H. (2007) Propuesta de Programa de Emprendimiento Juvenil para Chile. Consejo Nacional de Equidad y trabajo de Chile. Santiago de Chile
Krauss Catherine. (2011). “Actitudes emprendedoras de los estudiantes universitarios: El caso de la Universidad Católica del Uruguay”. Revista Científica Dimensión Empresarial. Vol. 9 No. 1, Enero-Junio: págs. 28- 40. Ed. Universidad Católica del Uruguay. Montevideo (Uruguay).
Koontz, H. O?Donnell, Weihrich. (2007). Elementos de la Administración. McGraw Hill. Tercera Edición. México.
López, J. (2012). Modelos actitudinales y emprendimiento sostenible. Cuaderno Interdisciplinar de Desarrollo Sostenible | ISSN 1889-0660. Universidad de Almería. Abril 2012. España.
Martínez, H. (2010) Responsabilidad Social y Ética Empresarial. Primera Edición. ECOE, Colombia.
Navarro García, Fernando (2012) Responsabilidad Social Corporativa Teoría y práctica. ESIC editorial.
Parra, M., & Durán, S. (2014). Desarrollo organizacional y estrategias de tecnoformación en instituciones de educación superior colombianas. Dictamen Libre, 14(14/15), 14-23.
Paz, A., Prieto, R. & García, J. (2016).responsabilidad social como alianza para el desarrollo sostenible en empresas carboníferas. Libro: Energías Renovables y Redes Global de Conocimiento. Aportes de investigaciones. Servicio Nacional de Aprendizaje – SENA. Regional Guajira. P.p. 216-231.
Perdomo, Y., & Prieto, R. (2010). El liderazgo como herramienta de competitividad para la gerencia del servicio. CICAG, 6(2), 19-31.
Prieto, R., & Paz, A. (2011). Responsabilidad social universitaria. Una visión estratégica de corresponsabilidad EN LA UNIVERSIDAD DR. JOSÉ GREGORIO HERNANDEZ. Maracaibo Venezuela.
Proyecto Latin-America Latina (2014) en http://proeva.edu.uy/institucional/proyectos/latin/ Recuperado enero 2016.
Tan, W. L. (2005). Defining the „Social? in „Social Entrepreneurship?: Altruism and Entrepreneurship. International Entrepreneurship and Management Journal, 353-365.
TAN, W. L. (2007). Entrepreneurship as a wealth creation and value-adding process. Journal of Enterprising Culture, 15(2), 101-105.
Timmons, J., & Spinelli, S. (2004). New venture strategies: Entrepreneurship for the 21st century. Burr Ridge, IL: Irwin-McGraw-Hill Publishers.