Trademarks, structure of the business fabric and competitiveness of Norte de Santander
Main Article Content
Keywords
Competitiveness, ethnography, informality, brands, technology
Abstract
The present is a reflection article whose objective was to analyze the information contained in the research entitled "Study on the registration of brands in products and services and analysis of the impact in the city of Cúcuta", relating the results with the situation presented by the business fabric and the regional competitiveness index. The approach is qualitative descriptive because it is interpreted and reflected on information from documentary sources such as the referred study on brands, bulletins of the Economic Observatory of the Chamber of Commerce, the Report of the Superintendence of Industry and Commerce and the Competitiveness Index Departmental. The information from primary sources was collected, following techniques from the ethnographic methodology, through semi-structured interviews applied to an intentional sample of entrepreneurs and unions from the strategic sectors of the regional economy. The results obtained indicate the correspondence and reciprocity between the variables studied, as well as the main weaknesses observed in the structure of the business fabric, the difficulties in the evolution and business dynamics and especially, the decrease in the competitive position of Norte de Santander during the last years.
Downloads
References
Cámara de Comercio de Cúcuta, Alianza Ecopetrol, Confecámaras, Universidad Jorge Tadeo Lozano y Corporación Calidad. (2014). Resumen ejecutivo de documento Tejido Empresarial-Fortalecemos lazos en la región. Editorial Difusión Compañía de Medios: Cúcuta.
CEPEC (2015). Índice Departamental de Competitividad, Edit. Puntoaparte. Bogotá, recuperado: www.compite.com.co/
Cerviño, J. & Baena, V. (2012). Gestión Estratégica de la marca en el mundo del vino. Revista Spanish Journal Of Rural Development, Vol.3 Num. extra 1 7 (3), Madrid: España
Colciencias (2013). Convocatória # 617, Programa Joven Investigador. Recuperado de www.colciencias.gov.co.
Crissien, J. (2008). Círculo virtuoso de la educación empresarial: una propuesta de modelo para el desarrollo de un tejido empresarial de calidad. Revista Escuela de Administración de Negocios, EAN, 63, p.25 Bogotá: Colombia.
Foro Económico Mundial –FEM-, Índice de Competitividad Global año 2008, Davos: Suiza.
Garay, L. J. (1998), Colombia: Programa de Estudio. Estructura industrial e internacionalización 1967- 1996, D.N.P –COLCIENCIAS- 1998, p. 560. Bogotá.
García, G. (2009). El concepto de competitividad sistémica. Revista Universidad de Sonora, 29-31. México.
Gutiérrez, E., López, L., Pérez, J., y Rendón, A, (2002). Desarrollo regional: reflexiones y alternativas. Semestre Académico 5(9). P.3, Universidad de Medellín: Colombia.
Hernández, R., Fernández C. y Baptista, P. (2006). Metodología de la Investigación, p. 241 p. 563, 4° edición, Mc Graw Hill Interamericana. México. D.F.
Jiménez, M. H. (2006). Modelos de Competitividad empresarial. Umbral Científico, 9, p.p. 122. Universidad Manuela Beltrán, Bogotá: Colombia.
La organización Mundial de la Propiedad Intelectual –OMPI- Administradora del Arreglo de Niza (1957). Recuperado: www.wipo.int/portal/es
Martínez, M. (2000). La investigación cualitativa etnográfica en investigación, manual teórico – práctico. P.38 Editorial Trillas, México.
Montoya, O. (2004). Schumpeter, innovación y determinismo tecnológico. Revista Scientia et Technica, 2(25), p.211. Universidad Tecnológica de Pereira: Colombia.
Observatorio Económico de la Cámara de Comercio de Cúcuta (2015). Boletín Diciembre 2015. recuperado de: www.datacucuta.com
Peñaloza, M. (2005). Competitividad: ¿nuevo paradigma económico? Revista Fórum Empresarial 10(1), p.50.
Centro de Investigaciones comerciales e iniciativas académicas, San Juan de Puerto Rico.
Perea, G. (2014). Prólogo de la publicación de la Cámara de Comercio de Cúcuta, Caracterización del Tejido Empresarial de Cúcuta, p.5. Cúcuta.
Porter, M. (1991). La ventaja Competitiva de las naciones. Barcelona: Plaza & Janes Editores. p.28, Barcelona España.
Saavedra, M.L. (2012). Una propuesta para la determinación de la competitividad de la Pymes Latinoamericana. Revista Pensamiento y gestión, 33, 107-108, Universidad del Norte, Barranquilla: Colombia.
Schütz, H. (2011). Libro el Desafío de Starbucks. p.12, Editorial Santillana, 1° Edición, Madrid: España.Superintendencia de Industria y Comercio. Base de Datos sobre marcas registradas en Colombia por ciudad de 1990 a 2013.
Torres, L. (2015). Educación e innovación: pilares del desarrollo. Revista Propiedad Inmaterial, 20, p. 102, Universidad Externado de Colombia: Bogotá.
Trejos, K. & Sanabria, C. (2011). El registro de marcas como plataforma para el crecimiento de una empresa. El Cotidiano.p.113, Universidad Autónoma Metropolitana de México D.F.
Universidad de Santander – UDES- de Cúcuta. Estudio sobre el registro y posicionamiento de marcas en productos y servicios y análisis del impacto en la ciudad de Cúcuta (2014-2015), Informe técnico de avance o final de Programas de Ciencia y Tecnología, presentado a COLCIENCIAS, Programa Joven Investigador. Cúcuta, Colombia.