Management principles from the socio-critical approach in binational institutions of higher education

Main Article Content

Fabio Moya Camacho https://orcid.org/0000-0002-4304-2791
Darcy Luz Mendoza Fernández https://orcid.org/0000-0002-9970-8070
Danny Daniel López Juvinao https://orcid.org/0000-0002-9304-1105

Keywords

Sociocritic Focus, Management Principles, Universities

Abstract

The purpose of this article is to identify management principles from the socio-critical approach in binational institutions of higher education. The study is framed as descriptive, field, its design was not experimental, transversal. Methodologically, a questionnaire was applied as a Likert scale, consisting of 60 items, to a population made up of 5 deans and 17 directors of the Universidad Simón Bolívar in Colombia and the University of Zulia in Venezuela, with a reliability of 82%. It was found that the management principles were identified in a moderate category, with favorable results for the strengthening aspects of citizenship, the reduction of poverty and inequality, however, a less favorable perception was obtained for the case of strengthening the citizenship. It is concluded that the change, in higher education institutions, should be progressive, starting from a change in the conception and ways of working so that the true sense of the social prevails and is directed towards the generation of professionals in harmony with the reality of your next environment

Downloads

Download data is not yet available.
Abstract 601 | PDF (Español (España)) Downloads 472 XML (Español (España)) Downloads 233

References

Arias, F. (2006). El Proyecto de Investigación, Guía para su Elaboración, 3ª Edición. Caracas: Ediciones Orial.

Boisier, S. (2004). Desarrollo endógeno: ¿Para qué? y ¿Para quién? (El humanismo en una cuestión contemporánea del desarrollo). Recuperado de: http://www.cedet.edu.ar/Archivos/Bibliotecas/ponencia_boisier.pdf

Fernández, J. (2001). El nuevo paradigma del ejercicio del gobierno: El sistema de gobierno en la Constitución de 1999". Revista de Derecho Constitucional, 4, 189-246.

Fuenmayor, J. (2004). La Gestión Comunicacional de la organización universitaria a la luz del paradigma de la Comunicación Global. (Tesis de maestría). Universidad Dr. Rafael Belloso Chacín, Maracaibo, Venezuela.

Godoy, I. (2005). Proceso de transformación Gerencial de la Administración Pública, Utopía o Realidad. (Tesis doctoral). Universidad Dr. Rafael Belloso Chacín, Maracaibo, Venezuela.

Hernández, S.; Fernández, C. Y Baptista, L. (2008). Metodología de la Investigación, 4ª Edición. Ciudad de México: Editorial Mc Grawn Hill.

Linz, J. (1994). Democracia presidencial o parlamentaria ¿Qué diferencia implica? Madrid: Editorial Alianza.

López, O. (2005). Desigualdad, pobreza, inequidad y exclusión. Diferencias conceptuales e implicaciones para las políticas públicas. México: Universidad Autónoma Metropolitana (UAM). Recuperado de: http://www1.paho.org/spanish/dpm/shd/hp/hp-xi-taller04-pres-lopez-arellano.pdf

Padua, J. (2003). Técnicas de investigación aplicadas a las ciencias sociales. Ciudad de México: Fondo de Cultura Económica.

Pérez, A. (2001). Estado, Soberanía y Políticas Públicas en América Latina. Globalización, Ciudadanía y Política Social en América Latina, 31-66.

Renau, M. (2000). Una educación para hoy. Revista Cuadernos de Pedagogía, 292, 83-98.

Sabino, C. (2005). Metodología de la Investigación, 3ª Edición. Caracas: Editorial Panapo.

Serrano, C. (2003). Principios de la gerencia del siglo XXI. Cuadernos Socio-políticos de saber, 6, 119-136.

Sinckler, CH. y Munro-Knight, S. (2009). Alca - Comité de Representantes Gubernamentales sobre la Participación de la Sociedad Civil. Barbados: Centro de Desarrollo de Políticas Caribeñas (CDPC).

Tamayo y Tamayo, M. (2008). El Proceso de la Investigación Científica, 4ª Edición. Ciudad de México: Editorial Limusa.

Vallejo, N. (2005). Educación y crecimiento del ciudadano. Caracas: Publicaciones del Centro Gumillas.

Villasmil, J. (2006). Gestión para la integración de las funciones universitarias. (Tesis doctoral). Universidad Dr. Rafael Belloso Chacín, Maracaibo, Venezuela.