Quality of services to optimize care at the Magdalena-Colombia Cardiovascular Diagnosis Center

Main Article Content

Alexis Palacios Arrieta https://orcid.org/0000-0002-9129-2883
Alexander Ruz Gómez https://orcid.org/0000-0002-1625-4449
Laureano Villa Corrales
Eduardo Salazar Araujo https://orcid.org/0000-0002-3330-9042

Keywords

Care, innovation, quality management, quality of service, service delivery

Abstract

The objective of this study is to analyze the quality of services offered by the Cardiovascular Center of Magdalena, Colombia, to optimize the care provided to its users. It is based on a positivist approach, with a non-experimental, cross-field research design; and a type of descriptive study, under the modality of case study. The population is made up of this center, which receives an average of 550 people (users) per month with 35 workers, the key informants were 210 users of the services who decided to participate voluntarily and 20 workers, for a total of 230 The technique used was the survey through a questionnaire. The results show a high tendency to deeply consider the quality of the service; integrating more technology in communication and substantially improving the attention services, as well as knowing the specific needs of the client. Users and companions said that the diagnostic center has medium technology. It is concluded that in the Cardiovascular Center the provision of the service according to the perception of users and companions is of excellent quality, however, it can be improved to the extent that innovative elements are incorporated into the service.

Downloads

Download data is not yet available.
Abstract 1025 | PDF (Español (España)) Downloads 399 XML (Español (España)) Downloads 212

References

Alban, H. (2006). Gestión de calidad en los servicios. El papel del cliente. Disponible en www.gestiopolis.com/recursos/documentos/fulldocs/ger.

Ferrer, A. (2008). Diseño de un sistema de indicadores de gestión asociados a la Calidad de Servicio. En Redalyc. www.redalyc.com.

Grayna y otros (2007). Los estudios gerenciales gozan de buena salud. En Arrosadía. Universidad de Navarra. España.

Gutiérrez, H. (2005). Calidad Total y Productividad. México: Editorial Mc Graw Hill.

Ivancevich, J.; Lorenzi P.; Skinner, S.; y Crosby, P. (2007). Calidad de Servicio: Calidad y Competitividad. México: Irwin.

Koontz, H. y Weihrich, H. (2007). Administración una Perspectiva Global. Mc Graw- Hill Interamericana de Editores, S.A., Onceava edición.

Lefcovich. M (2005). ¿Qué está pasando con la calidad de servicio? Artículo. Disponible en www.gestiopolis.com.

León, M. (2004). Los 8 principios de Calidad de Servicio. Disponible en www.datospymes.com.ar/modules/sections/index.

Lepeley, M. (2008). Gestión y Calidad de Servicio en Educación. México: Mc Graw Hill.

Palacios, A. & Villa, L. (2016). Evaluación del Sistema de Innovación Empresarial en el Centro

Cardiovascular del Magdalena. Trabajo de Grado de Maestría en Administración de Empresas e Innovación. Universidad Simón Bolívar. Barranquilla-Colombia.

Perdomo, Ysabel & Prieto, Ronald (2009). El liderazgo como herramienta de competitividad para la gerencia del servicio, Revista del Centro de Investigación de Ciencias Administrativas y Gerenciales (CICAG). Volumen 6, Numero 2.Universidad Dr. Rafael Belloso Chacín. Maracaibo-Venezuela. Pp. 30-48.

Pillou, J. (2004). Principios de Calidad de Servicio. Artículo. Disponible en http://es.kioskea.net/qualite/management-qualite.php3.

Prieto, Ronald; Burgos, Carlos; García, Jesús & Rincón, Yanyn (2016). Mercadeo interno para optimizar la calidad deservicio en la banca universal. Revista Venezolana de Gerencia, 21(73). Universidad del Zulia, Maracaibo-Venezuela.

Puerta (2006). Calidad de Servicio como Estrategia de Negocio. Universidad Rafael Urdaneta. Tesis de postgrado. Maracaibo, Edo. Zulia.

Sáez, Alejandrina; Machado, Emily; Godoy, Enemarsy (2011). Calidad del servicio público de aseo

urbano. Caso: Municipio Maracaibo. Revista Venezolana de Gerencia, Volumen 16, N° 56. Universidad del Zulia-Venezuela. Pp. 622-639.

Udaondo, M. (2005). Calidad de Servicio. Madrid: Editorial. Díaz de Santos.

Vásquez, A. (2007). Ocho principios de la Calidad de Servicio. Disponible en www.elprisma.com.

Villa, M., Athanasion, S., Camacho, V., Pérez, C. (2008). Control de Calidad de Servicio. Monografía. Universidad Yacambú. La Mora Cabudare. Venezuela.

Zeithaml, Valarie y Bitner Marie (2002), Marketing de Servicios: Enfoque de Integración del Cliente a la Empresa Integral. Segunda Edición. Editorial Mc Graw Hill Estados Unidos. Pp. 747.