Franchises: business opportunity for fast food restaurants competitiveness in Cucuta
Main Article Content
Keywords
Competitiveness, franchise, prospect, royalties, strategy
Abstract
This article aims to highlight restaurants’ franchising approach in Cucuta’s market, as a competitiveness strategy and market expansion threatened by border conflicts: based on previous researches, analysis with a qualitative point of view, through a documentary research was allowed. Likewise, it examines franchising as a strategy, its franchisefranchisee relationship objectives , cases such as national, international and local fast food restaurants franchising, results that show attractive business prospects; This, this paper highlight that fast food franchise model is a business opportunity considering the market prospects due to lifestyles changes, population growth, work schedules and greater participation of women in the labor market, affecting the demand for fast food in Cucuta; in addition, A descriptive research was applied through a questionnaire; 877 local restaurants were sampled; As a conclusion, the research findings show that this is an important topic for entrepreneurs, business incubators, restaurants unions such as Cotelco and marketing academic population and recommendation on trademarks.
Downloads
References
Barriga Monroy, M. (2011). Estado del arte y definición de términos sobre el tema "La investigación en educación artística" El Artista, núm. 8, Universidad Distrital Francisco José de Caldas Pamplona, Colombia, pp. 224-241.
Cámara de Comercio de Cúcuta (2013). Observatorio Económico, Mercado Laboral.
Colfranquicia (2014). Feria Fanyf: El punto de encuentro efectivo para encontrar la franquicia y el negocio de sus sueños, Bogotá.
Delgado, D. (2009). Análisis Socio Económico y de Mercado del Sector de Comidas Rápidas en San José de Cúcuta, Administración de Empresas, UFPS.
Del Vecchio, D. S., Borrero, T. C., Guiliany, J. G., & Villanueva, M. P. (2017). Marketing Educativo Como Estrategia de Negocio en Universidades Privadas. En Desarrollo Gerencial, 9(1), 160-175.
Durán, S., Crissien, E., Virviesca, J. y García, J. (2017). Estrategias gerenciales para la formación de equipos de trabajos en empresas constructoras del Caribe colombiano. Revista Espacios, vol. 38. Nro. 13. http://www.revistaespacios.com/a17v38n13/17381324.html.
Durán, S., Fuenmayor, A., Cárdenas, S. & Hernández, R. (2016). Emprendimiento como proceso de responsabilidad social en instituciones de educación superior en Colombia y Venezuela. En Desarrollo Gerencial. Universidad Simón Bolívar-Colombia, 8(2), 58 – 75.
Escalante, Z., & García, J. (2010). Modelos de Negocios en Entornos de Desarrollo Tecnológico. CICAG, 6(1), 77-104.}.
Estudio sobre el uso del Sistema de Franquicia, (s.f.), España, p.1-62 recuperado de http://www.procesa.es/attachments/article/83/F.
García, J., Durán, S., Parra, M. y Márceles, V. (2017). Dirección estratégica del talento humano para el fomento de valores en los cuerpos policiales venezolanos. Revista Espacios, volumen 38, nro. 32, 16-28.
García-Guiliany, J. E. Duran, S. E., & Ronald, Prieto-Pulido. (2017). Políticas de gestión de talento humano para el desarrollo de competencias gerenciales en empresas metalmecánica. FACE: Revista de la Facultad de Ciencias Económicas y Empresariales, 17(2), 130-141.
Gómez, O. (2012). Costo, volumen, precio y utilidad: dinámica del desempeño financiero. Industria Confecciones Infantiles, Artículo de Investigación Científica y Tecnológica, Universidad Santo Tomás, Bucaramanga, p.55-65.
Herrera, M. F. N., & Moreno, A. M. M. (2009). El contrato de franquicia: aportes y tendencias en el derecho comparado sobre la responsabilidad del franquiciador. Vniversitas, (119), 279-304. Pontificia Universidad Javeriana Bogotá, Colombia
Jany, J. (2000). Investigación Integral de Mercados, Bogotá DC, Editorial McGraw Hill, p.47-375.
Llain-Arenilla, S. e Insignares, S. (2016). Efectos del Tratado de Libre Comercio entre Colombia y Estados Unidos en torno al contrato de franquicia internacional, Vniversitas, núm. 132, pp. 21-57, Pontificia Universidad Javeriana, Bogotá, Colombia.
Méndez, C. (2007). Metodología, Diseño y Desarrollo del Proceso de Investigación con Énfasis en Ciencias Empresariales. Bogotá D.C: Limusa Noriega Editores.
Mosquera, F. (2010). La Franquicia Una Estrategia De Crecimiento Empresarial, Revista MBA EAFIT, Medellín.
Órganos de Control Externo Autonómicos (OCEX) (2016). Franquicias Gastronómicas, Perfil de Servicio, en colaboración con el Ministerio de Comercio Exterior y Turismo del Perú, Bogotá D.C.
Prieto, R., & Villa, C. (2011). Estrategias de mercadeo interno para optimizar la calidad de servicio en empresas ferreteras. Revista Innovación y Gerencia, 4(2), 84-100.
Prieto, R., Burgos, C., García, J., & Rincón, Y. (2016). Mercadeo interno para optimizar la calidad de servicio en la banca universal. Revista venezolana de gerencia, 21(73). P.p. 102-119.
Promperú (2004). Perfil del Mercado de Franquicias en Colombia, Programa de Promoción de Exportación de Servicios, La franquicia en Colombia un negocio en auge, Bogotá, p.1-85
Quiroga Olaya, A. (2012). Contrato de franquicia: propuesta de regulación en la Comunidad Andina, en Revista de Derecho Privado, 48, 1-31.
Ramírez González, A. (1996). Metodología de la Investigación CientíficaPontificia Universidad Javeriana .Facultad de Estudios Ambientales y Rurales, Bogotá, p.1-111
Riaño, V. (2013). El Caso de Perdurabilidad Empresarial de Crepes & Waffles desde una Perspectiva de Responsabilidad Social Empresarial e Innovación en Valor en Colombia Universidad del Rosario Escuela de Administración Maestría en Dirección de Empresas Bogotá D.C.
Revista Semana (2012). El mercado de comidas rápidas: un negocio sabroso. Recuperado de:http://www.semana.com/economia/articulo/el-mercado-comidas-rapidas-negocio-sabroso/265173-3
Rodríguez, M. & Mora, N. (2012). K-LISTO: Franquicia como una estrategia de expansión Universidad Colegio Mayor De Nuestra Señora Del Rosario Facultad de Administración
Schlesinger, M. (2008). Percepción del posicionamiento estratégico en el ámbito de las franquicias de comida rápida en España, Facultad de Ciencias Económicas y Sociales de la Universidad del Zulia. Venezuela, p.1-165
Universidad Pedagógica Experimental Libertador (2002). Manual de Trabajos de Grado de Especialización y Maestría y Tesis Doctorales, Caracas, p.3-69
Uribe Merino, J. (2006). Las prácticas alimentarias relacionadas con la búsqueda del ideal corporal. El caso de la ciudad de Medellín (Colombia). En Boletín de Antropología Universidad de Antioquia, 20, (37), 227-250.
Vílchez. Gil, A., (2003), Gestión de inventario. Relación con los proveedores en franquicias de comida rápida. En Revista Venezolana de Gerencia, 8, (23), 510-525