Women’s participation in science and technology: Analysis undertaken in Guanajuato, Mexico

Main Article Content

Diana del Consuelo Caldera González https://orcid.org/0000-0003-2116-2538
Éctor Jaime Ramírez Barba https://orcid.org/0000-0002-6074-5245
Plinio Manuel Martínez Tafolla https://orcid.org/0000-0001-8442-9469

Keywords

Science, technology and innovation, gender gaps, women science

Abstract

Objective: to analyze the participation of women scientists in the state of Guanajuato (Mexico) using data from National System of Researchers (SNI, in the Spanish acronym) of the National Council of Science and Technology of Mexico for the years 2014 and 2015 Method: a descriptive research methodology was followed; documentary analysis was conducted for primary and secondary information sources. Results: it was found that the male–female ratio of SNI members in the state of Guanajuato is lower than the national average. Only 25.7% of the researchers registered in the SNI in the state in 2014 were women; in 2015, this figure increased to 26.38%, still well below the 35.36% at the national level. With regard to the knowledge domain, it was found that in the fields of biology and chemistry the ratio was more in the number of registered female researchers, with respect to the number of male researchers. Discussion: science is a key factor in the development of nations, and gender equality should be fostered in this arena; however, this is far from the situation in the state of Guanajuato. Conclusion: it is evident that there has been progress regarding the positioning and recognition of women in the scientific field in Guanajuato (Mexico). However, this progress has been slow and incomplete because of the existence of invisible barriers blocking the promotion of women in science in higher education institutions, in addition to the second work shift involving domestic tasks that women perform daily and which often take the time and energy they could spend on scientific activities.

Downloads

Download data is not yet available.
Abstract 4391 | PDF (Español (España)) Downloads 558 PDF Downloads 9

References

Anlló, G. (Diciembre, 2017). Midiendo igualdad de género en Ciencia e Ingeniería: SAGAToolkit. Gender. Trabajo presentado en Summit XII en Ciencia, Tecnología e Innovación para América Latina y el Caribe. Santiago, Chile. Recuperado de: http://conicyt.cl/gendersummit12/wp-content/uploads/2017/12/2.-Guillermo-Anllo.pdf

Blickenstaff, J. C. (2005) Women and science careers: leaky pipeline or gender filter? Gender and Education, 17(4), 369-386. DOI: https://doi.org/10.1080/09540250500145072

Bonder, G. (2004). Equidad de género en ciencia y tecnología en América Latina: Bases y Proyecciones en la Construcción de Conocimientos, Agendas e Institucionalidades. Recuperado de: http://portal.oas.org/LinkClick.aspx?fileticket=mazNKYtWAVY%3D&tabid=1527

Carli, L., Alawa, L., Lee, Y., Zhao, B., & Kim, E. (2016). Stereotypes about Gender and Science: Women ? Scientists. Psychology of Women Quarterly, 40(2), 244–260. DOI: https://doi.org/10.1177%2F0361684315622645

Castro, R. & Vázquez, V. (2008). La Universidad como espacio de reproducción de la violencia de género. Un caso de estudio en la Universidad Autónoma de Chapingo, México. Estudios Sociológicos, 78 (XXVI), 587-616. Recuperado de http://www.redalyc.org/articulo.oa

Congreso de los Estados Unidos Mexicanos. (08 de diciembre de 2015). Artículo 2. [Capítulo I]. Ley de Ciencia y Tecnología. Recuperado de http://www.diputados.gob.mx/LeyesBiblio/pdf/242_081215.pdf

Congreso de los Estados Unidos Mexicanos. (09 de abril de 2012). Artículo 4 [Título I]. Ley Federal del Trabajo. Recuperado de: http://www.diputados.gob.mx/LeyesBiblio/pdf/125_220618.pdf

Congreso de los Estados Unidos Mexicanos. (13 de abril de 2018). Artículo 10. [Capitulo II]. Ley General de Acceso de las Mujeres a un Vida Libre de Violencia. Recuperado de: http://www.diputados.gob.mx/LeyesBiblio/pdf/LGAMVLV_130418.pdf

Congreso de los Estados Unidos Mexicanos. (13 de abril de 2018). Artículo 11. [Capitulo II]. Ley General de Acceso de las Mujeres a un Vida Libre de Violencia. Recuperado de: http://www.diputados.gob.mx/LeyesBiblio/pdf/LGAMVLV_130418.pdf

Congreso de los Estados Unidos Mexicanos. (14 de junio de 2018). Artículo 5 [Titulo 1]. Ley General para la Igualdad entre Hombres y Mujeres. Recuperado de: http://www.diputados.gob.mx/LeyesBiblio/pdf/LGIMH_240316.pdf

Congreso de los Estados Unidos Mexicanos. (21 de junio de 2018). Artículo 1. [Capítulo I]. Ley Federal para prevenir y eliminar la discriminación. Recuperado de http://www.diputados.gob.mx/LeyesBiblio/pdf/262_210618.pdf

Congreso de los Estados Unidos Mexicanos. (21 de junio de 2018). Artículo 2 [Capítulo I]. Ley Federal para Prevenir y Eliminar la Discriminación. Recuperado de: http://www.diputados.gob.mx/LeyesBiblio/pdf/262_210618.pdf

Congreso de los Estados Unidos Mexicanos. (21 de junio de 2018). Artículo 9 [Capítulo II]. Ley Federal para Prevenir y Eliminar la Discriminación. Recuperado de: http://www.diputados.gob.mx/LeyesBiblio/pdf/262_210618.pdf

Consejo Nacional de Ciencia y Tecnología (CONACYT). (2016). Respuesta a solicitud de información Folio 111120005241. Instituto Nacional de Transparencia, Acceso a la Información y Protección de Datos (INAI).

Consejo Nacional de Ciencia y Tecnología (CONACYT). (2017). Aumenta participación de mujeres en la ciencia. Recuperado de: https://www.conacyt.gob.mx/index.php/comunicacion/comunicados-prensa/725-aumenta-participacion-de-mujeres-en-la-ciencia

Constitución Política de los Estados Unidos Mexicanos [Const.]. (2018). Recuperado de http://www.diputados.gob.mx/LeyesBiblio/htm/1.htm

Daza, S. & Pérez, T. (2008). Contando mujeres. Una reflexión sobre los indicadores de género y ciencia en Colombia. Revista de Antropología y Sociología,(10), 29-51. Recuperado de http://bdigital.unal.edu.co/12269/

Etzkowitz, H., Kemelgor, C., Neuschatz, M. & Uzzi, B. (1992). Athena unbound: Barriers to women in academic science and engineering. Science and Public Policy, 19(3), 157-179. DOI: https://doi.org/10.1093/spp/19.3.157

Etzkowitz, H., Kemelgor, C., Neuschatz, M., Uzzi, B., & Alonzo, J. (1994). The Paradox of Critical Mass for Women in Science. Science, 266 (5182), 51-54. Recuperado de https://science.sciencemag.org/content/266/5182/51

Foro Consultivo Científico y Tecnológico. (2014). Diagnósticos estatales de Ciencia, Tecnología e Innovación 2014. Guanajuato. México: FCCT.

Foro Consultivo Científico y Tecnológico. (2019). Pronunciamiento sobre la iniciativa de de Ley de Humanidades, Ciencias y Tecnología. Recuperado de https://www.foroconsultivo.org.mx/FCCyT/boletines-de-prensa/pronunciamiento-sobre-la-iniciativa-de-ley-de-humanidades-ciencias-y-tecnolog%C3%ADa

Gobierno de la República Mexicana. (2013). Plan Nacional de Desarrollo (2013-2018). Recuperado de https://www.snieg.mx/contenidos/espanol/normatividad/MarcoJuridico/PND_2013-2018.pdf

Gobierno de la República Mexicana. (2019). Plan Nacional de Desarrollo (2019-2024). Recuperado de http://gaceta.diputados.gob.mx/PDF/64/2019/abr/20190430-XVIII-1.pdf

Guil, A. (2008). Mujeres y ciencia: techos de cristal. EccoS Revista Científica, 10(1), 213-232. Recuperado de http://www.redalyc.org/articulo.oa

Haines, E., Deux, K. & Lofaro, N. (2016). The Times They Are a-Changing … or Are They Not? A Comparison of Gender Stereotypes, 1983—2014. Psychology of Women Quarterly, 40(3), 353-363. DOI: https://psycnet.apa.org/doi/10.1177/0361684316634081

Horbarth, J. & Gracia, A. (2014). Discriminación laboral y vulnerabilidad de las mujeres frente a la crisis mundial en México. Economía, Sociedad y Territorio, XIV(45), 465-495. Recuperado de: http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=11130276005

Instituto de Planeación, Estadística y Geografía del Estado de Guanajuato. (2018). Plan Estatal de Desarrollo Guanajuato 2040. Construyendo el futuro. Recuperado de https://portalsocial.guanajuato.gob.mx/node/6527

Instituto Nacional de las Mujeres. (20 de octubre de 2015). Norma Mexicana NMX-R-025-SCFI-2015 en Igualdad Laboral y No Discriminación. Recuperado de https://www.gob.mx/inmujeres/documentos/norma-mexicananmx-r025-scfi-2015-en-igualdad-laboral-y-no-discriminacion

Instituto Nacional de las Mujeres. (2008). Guía metodológica para la sensibilización en género. La perspectiva de Género. Recuperado de http://cedoc.inmujeres.gob.mx/Publicaciones.php?criterio=&filanio=2008&search=Buscar

Instituto Nacional de las Mujeres. (2015). Modelo de equidad de género 2003-2015. Recuperado de https://www.gob.mx/inmujeres/acciones-y-programas/modelo-de-equidad-de-genero-2003-2015

Jesse, J. (2006). Redesigning Science: Recent Scholarship on Cultural Change, Gender, and Diversity. BioScience, 56(10), 831-838. Recuperado de https://academic.oup.com/bioscience/article/56/10/831/253861

Kiss, D., Barrios, O. & Álvarez, J. (2007). Inequidad y diferencia. Mujeres y desarrollo académico. Revista Estudios Feministas, Florianópolis, 15(1), 85-105. DOI: http://dx.doi.org/10.1590/S0104-026X2007000100006

Kochen, S., Franchi, A. M., Maffia, D. & Atrio, J. (2001). La situación de las mujeres en el sector científico-tecnológico de América Latina. Principales indicadores de género. En Pérez, E. (Coord y Comp.), Las mujeres en el sistema de Ciencia y Tecnología, (pp.19-39). España: Organización de los Estados Iberoamericanos.

McNabb, R. & Wass, V. (1997). Male-female salary differentials in British universities. Oxford Economic Papers, 49 (3), 328–343. DOI: https://doi.org/10.1093/oxfordjournals.oep.a028612

Mendieta, A. (2015). Desarrollo de las mujeres en la ciencia y la investigación en México: un campo por cultivar. Agricultura, sociedad y desarrollo, 12, 107-115. Recuperado de http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1870-54722015000100006&lng=es&tlng=es.

Moncayo, B. C., & Zuluaga, D. (2015). Liderazgo y género: barreras de mujeres directivas en la academia. Pensamiento & Gestión, (39), 142–177. Recuperado de http://rcientificas.uninorte.edu.co/index.php/pensamiento/issue/view/417

Montoya, A. (2010). Mujeres y trabajo ¿Derecho u ocupación? Reflexiones sobre las implicaciones económicas y jurídicas del trabajo femenino en Colombia. Revista Facultad de Derecho y Ciencias Políticas, 40(113), 255-272. Recuperado de https://revistas.upb.edu.co/index.php/derecho/article/view/1037

Morales, R. (2014). Desigualdad de género en ciencia y tecnología: Un estudio para América Latina. Observatorio Laboral Revista Venezolana, 7(13), 95-110. Recuperado de http://servicio.bc.uc.edu.ve/faces/revista/lainet/lainetv7n13/art5.pdf

Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura [UNESCO]. (2017). Un nuevo informe de la UNESCO pone de relieve las desigualdades de género en la enseñanza de las ciencias, la tecnología, la ingeniería y las matemáticas (STEM). Recuperado de: https://es.unesco.org/news/nuevo-informe-unesco-pone-relieve-desigualdades-genero-ensenanza-ciencias-tecnologia-ingenieria

Organización de Naciones Unidas [ONU]. (2018). Día Internacional de la Mujer y la Niña en la Ciencia, 11 de febrero. Recuperado de: http://www.un.org/es/events/women-and-girls-in-science-day/background.shtml

Organización para la Cooperación y Desarrollo Económicos (OCDE). (2017). Informe La lucha por la igualdad de género. Una batalla cuesta arriba. Recuperado de http://www.oecd.org/mexico/Gender2017-MEX-es.pdf

Organización para la Cooperación y Desarrollo Económicos (OCDE). (2017). Informe Panorama de la educación 2016: Indicadores de la OCDE. Recuperado de https://www.oecd.org/education/skills-beyond-school/EAG2016-Mexico.pdf

Pérez, E. (2010). Hacia la inclusión de la equidad de género en la política de ciencia y tecnología en México. Investigación y Ciencia, (46), 43-56. Recuperado de http://www.redalyc.org/articulo.oa

Pérez, E. (Coord.). (2001). La mujer en el sistema de ciencia y tecnología. Estudios de casos. Madrid: Organización de Estados Iberoamericanos para la educación, la ciencia y la cultura. Recuperado de https://www.oei.es/historico/salactsi/mujeres.php

Periódico Oficial del Gobierno del estado de Guanajuato (POGTO). (2015). Periódico número 208 Tercera parte. Recuperado de http://periodico.guanajuato.gob.mx/faces/PeriodicosPub?_adf.ctrl-=&_adf.ctrl-state=1abqemyclv_7

Periódico Oficial del Gobierno del estado de Guanajuato (POGTO). (2017). Decreto número 223. Recuperado de http://periodico.guanajuato.gob.mx/faces/PeriodicosPub?_adf.ctrl-=&_adf.ctrl-state=6wqxnfw9d_3

Periódico Oficial del Gobierno del estado de Guanajuato (POGTO). (2018). Decreto número 95. Recuperado de http://periodico.guanajuato.gob.mx/faces/PeriodicosPub?_adf.ctrl-=&_adf.ctrl-state=6wqxnfw9d_3

Pietri, E. Johnson, I. Ozgumus, E. & Young, A. (2018). Maybe She Is Relatable: Increasing women’s awareness of gender bias encourages their identification with women scientists. Psychology of Women Quarterly, 42(2), 192–219. DOI: https://doi.org/10.1177%2F0361684317752643

Pigeyre, F. & Vernazobres, P. (2013). Le «management au féminin»: Entre stéréotypes et ambigüités. Management International / International Management / Gestión Internacional, 17(4), 194–209. Recuperado de https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-01134326

Programa de las Naciones Unidas para el Desarrollo [PNUD]. (2014). Indicadores de Desarrollo Humano y Género en México: nueva metodología. México, D.F.: PNUD.

Rositter, M. (1993). The Matthew Matilda Effect in Science. Social Studies of Science, 2 (23), 325-341. Recuperado de https://www.jstor.org/stable/285482

Rossiter, M. (1997). Which Science? Which Women? Osiris, 12, 169-185. Recuperado de https://www.jstor.org/stable/301904

Saeed, A., Raziq, M., Salman, A., Sameer, M., & Hammoudeh, S. (2019). Board Gender Diversity and Organizational Determinants: Empirical Evidence from a Major Developing Country. Emerging Markets Finance & Trade, 55(8), 1803–1820. DOI: https://doi.org/10.1080/1540496X.2018.1496421

Savage, D. (2010). El género y la economía. ¿Cómo explica la economía la desigualdad salarial entre hombres y mujeres? En Brown, F. & Domínguez, L. (2010). México: desigualdad económica y género. (pp. 81-100). Distrito Federal: Universidad Nacional Autónoma de México.

Schiebinger, L. (2000). Has Feminism Changed Science? Journal of Women in Culture and Society, 25(4), 1171-1175. DOI: https://doi.org/10.1086/495540

Schiebinger, L. (2004). ¿Tiene sexo la mente? Las mujeres en los orígenes de la ciencia moderna. España: Universidad de Valencia.

Secretaría de Desarrollo Social y Humano. (2012). Plan Estatal de Desarrollo del estado de Guanajuato 2035. Recuperado de: https://portalsocial.guanajuato.gob.mx/documentos/plan-estatal-de-desarrollo-del-estado-de-guanajuato-2035

Secretaría de Economía. (2016). Información económica y estatal Guanajuato 2014 y 2015. Recuperado de https://www.gob.mx/cms/uploads/attachment/file/97598/guanajuato.pdf

Secretaría de Educación Pública. (2013). Programa Sectorial de Educación Pública 2013-2018. México: SEP.

Secretaría de Gobernación. (13 de diciembre de 2013). Programa Sectorial de Educación 2013-2018. Recuperado de: http://www.dof.gob.mx/nota_detalle.php?codigo=5326568&fecha=13/12/2013

Settles, I., O’Connor, R. & Yap., S. (2016). Climate Perceptions and Identity Interference Among Undergraduate Women in STEM: The Protective Role of Gender Identity. Psychology of Women Quarterly, 40(4), 488–503. DOI: https://doi.org/10.1177%2F0361684316655806

Valls, R. (2008). Guía de prevención y atención de la violencia de género en las universidades. Recuperado de https://web.ua.es/es/unidad-igualdad/documentos/recursos/guia/guia-violencia-de-genero-universidades.pdf

Vessuri, H., & Canino, M. (2006). Igualdad entre géneros e indicadores de ciencia en Iberoamérica. El Estado de la Ciencia 2006. Red de indicadores de ciencia y tecnología Iberoamericana e Interamericana, 23-30. Recuperado de http://www.ricyt.org/biblioteca-sp-1864514149/search_result

Waldman, L. (Coord.). (2018). Pathways to success: bringing a gender lens to the scientific leadership of global challenges. Trieste: GenderInSITE.

Zabludovsky, G. (2007). Las mujeres en México: trabajo, educación superior y esferas de poder. Política y Cultura, (28), 9-41. Recuperado de http://www.redalyc.org/articulo.oa

Zabludovsky, G. (2007). México: mujeres en cargos de dirección del sector privado. Academia. Revista Latinoamericana de Administración, (38), 9-26. Recuperado de http://www.redalyc.org/articulo.oa