Adaptation capability in footwear companies in Norte de Santander, Colombia
Main Article Content
Keywords
Dynamic capabilities, adaptation capacity, dynamic markets, internationalization, innovation
Abstract
Objective: to diagnose the dimensions of the adaptation capacity in footwear companies, located in Cucuta, Norte de Santander, Colombia. Method: quantitative, descriptive, transversal, nonexperimental research. This Project used intentional non-probabilistic sampling. Population was (58) companies from ACICAM (Norte de Santander), being able to apply a semi-structured survey to (16) owners or employees (one for each company) that represented 27.6% of the population. We considered (11) dimensions of the adaptation capacity, it was found in the literature. Results: the findings reflect the preference of companies to focus on profitability, (short-term business goal) and neglect the generation of value that could allow them to remain in the market in the medium and long term. Discussions: this is a result of a conservative management and resistance to changes in these companies, showing authoritarian management styles that ignore the opinion of their employees, who could make valuable contributions to improve production times and designs. Conclusions: it is essential that they consider the quality of the products and the innovation in the designs of the product; that aspect is what the market values, but also what the competition investigates.
Downloads
References
Asociacion Colombiana de Industriales del Calzado, el Cuero y sus Manufacturas-Acicam. (2018). ¿Cómo va el sector?. Recuperado de https://acicam.org/como-va-el-sector/
Argyris, C. & Schön, D. (1997). Organizational Learning: A Theory of Action Perspective. Reis, (77/78), 345-348. DOI:10.2307/40183951
Augier, M., & Teece, D. (2009). Dynamic Capabilities and the Role of Managers in Business Strategy and Economic Performance. Organization Science, 20(2), 410-421. Recuperado de http://www.jstor.org/stable/25614663
Bañuelos, F. (11 de Mayo de 2010). Mejora el clima laboral en tu empresa e incrementa la eficiencia de tu PYME. Grandes PYMES. Recuperado de https://www.grandespymes.com.ar/2017/06/12/mejora-el-clima-laboral-en-tu-empresa-e-incrementa-la-eficiencia-de-tu-pyme-7/
Blanco-Ariza, A. & Peralta-Miranda, P. (2015). Competitividad y estructura organizacional de las pymes, del sector alimentos en Barranquilla. Desde una perspectiva conceptual. Desarrollo Gerencial, 7(2), 170-187. DOI: http://dx.doi.org/10.17081/dege.7.2.1187
Braidot, N., Formento, H. & Nicolini, J. (2003). Desarrollo de una metodología de diagnóstico para empresas PyMEs industriales y de servicios: Enfoque basado en los sistemas de administración para la Calidad Total. Argentina: Universidad Nacional.
Camisón, C. (2002). Las competencias distintivas basadas en activos intangibles. En Morcillo, P. & Fernández, J. (Coord., Nuevas claves para la dirección estratégica. ( pp.117-151). Barcelona: Ariel economía. Recuperado de https://dialnet.unirioja.es/servlet/libro?codigo=490978
Canals, J. (1994). La internacionalización de la empresa: cómo evaluar la penetración en mercados exteriores. España: McGraw-Hill.
Cohen, W., & Levinthal, D. (1990). Absorptive capacity: A new perspective on learning and innovation . Administrative science quarterly, 35(1), 128-152. Recuperado de www.jstor.org/stable/2393553
Colunga, C. & Saldierna, A. (1994). Los costos de calidad. México: Panorama.
Deming, E. (1989). Calidad, productividad y competitividad: la salida de la crisis. Madrid: Ediciones Díaz de Santos S.A.
Tamayo, A. & Urquiola, I. (2006). Concepción de un procedimiento para la planificación y control de la producción haciendo uso de herramientas matemáticas. Revista de métodos cuantitativos para la economía y la empresa, (18), 130-145. Recuperado de https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=233132797008
Garay, L., Quintero, L., Villamil, J., Tovar, J., Fatat, A., Gómez, S., Restrepo, E & Yemail, B. (1998). Colombia: estructura industrial e internacionalización. 1967-1996. Banrepcultural, 10-630. Recuperado de http://babel.banrepcultural.org/cdm/ref/collection/p17054coll10/id/2735
Gaynor, G. (1999). Manual de gestión en tecnología. Una estrategia para la competitividad de las empresas. Santafé de Bogotá: McGraw-Hill.
González, C. (2015). La adaptabilidad organizacional desde el enfoque de la teoría de la contingencia y la escuela de configuración. Revista Global de Negocios, 3(4), 69-81. Recuperado de https://ssrn.com/abstract=2658727
Hernández, R., Fernández, C., & Baptista, P. (2006). Metodología de la investigación. 4ta. Ed. México: McGraw-Hill.
Hutchinson, K. Quinn, B. & Alexander, N. (2006). SME retailer internationalisation: case study evidence from British retailers. International Marketing Review, 23 (1), 25-53. DOI: https://doi.org/10.1108/02651330610646287
Johanson, J. & Vahlne, J. (2006). Commitment and Opportunity Development in the Internationalization Process. A Note on the Uppsala Internationalization Process Model. . Management International Review,46(2), 165-178. Recuperado de https://link.springer.com/article/10.1007/s11575-006-0043-4
Kohli, A. & Jaworski, B. (1990). Market orientation: the construct, research propositions and managerial impliations. Journal of Marketing, 54(1), 1-18. DOI: https://doi.org/10.1177%2F002224299005400201
Kotler, P. (1972). A Generic Concept of Marketing. Journal of Marketing, 36(2), 46-54. Recuperado de https://www.jstor.org/stable/1250977
Kotler, P. & Lane, K. (2006). Dirección de Marketing. 12a ed. México: Pearson.
Lant, T. & Mezias, S. (1992). An organizational learning model of convergence and reorientation. Organization Science, 3(1), 47-71. Recuperado de https://www.jstor.org/stable/2635298
Levitt, T. (1983). The globalization of Markets. Harvard Business Review, 92-102. Recuperado de https://hbr.org/1983/05/the-globalization-of-markets
Mckee, D., Varadarajan, R. & Pride, W. (1989). Strategic Adaptability and Firm Performance: A Market-Contingent Perspective. Journal of Marketing, 53(3), 21-35. DOI: 10.2307 / 1251340
Mielgo, N., Montes, J. & Vázquez, C. (2007). Cómo gestionar la innovación en las Pymes. España: Netbiblo, S.L.
Mintzberg, H. (1991). Mintzberg y la Dirección. Madrid: Diaz de Santos S.A.
Narver, J. & Slater, S. (1990). The Effect of A Market Orientation on Business Profitability. Journal of Marketing, 54(4), 20-35. DOI: https://www.jstor.org/stable/1251757
Oktemgil, M. & Greenley, G. (1997). Consequences of high and low adaptive capability in UK companies. European Journal of Marketing, 31(7), 445-466. DOI: https://doi.org/10.1108/03090569710176619
Palomo, M. (2014). Liderazgo y motivación de equipos de trabajo. 8ª. ed.. Madrid: ESIC.
Penrose, E. (1959). The Theory of the Growth of the Firm. Oxford: Basil Blackwell.
Pisano, G. (1994). Knowledge, integration, and the locus of learning: An empirical analysis of process development. Strategic management journal, 15(S1), 85-100. Recuperado de http://www.jstor.org/stable/2486812
Powell, T. (1992). Research notes and communications strategic planning as competitive advantage. Strategic Management Journal, 13(7), 551-558. DOI: https://doi.org/10.1002/smj.4250130707
Prieto, I. (2003). Una valorización de la gestión del conocimiento para el desarrollo de la capacidad de aprendizaje en las organizaciones: propuesta de un modelo integrador. (Tesis doctoral, Universidad de Valladolid). Recuperado de http://www.cervantesvirtual.com/nd/ark:/59851/bmcvm4m3
Rialp, A., Rialp, J. & Knight, G. (2005). The Phenomenon of Early Internationalizing Firms: What Do We Know After A Decade (1993– 2003) Of Scientific Inquiry? International Business Review, 14(2), 147-166. DOI: https://doi.org/10.1016/j.ibusrev.2004.04.006
Rubio, A. & Aragón, A. (2009). Recursos Críticos y estrategia en la pyme industrial. Información Comercial Española, ICE: Revista de economía, (856), 193-212. Recuperado de https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=2860307
Saavedra, M. Camarena, M. & Tapia, B. (2017) Calidad para la competitividad en las micro, pequeñas y medianas empresas, de la ciudad de México. Revista Venezolana de Gerencia. 22(80) 550-576. Recuperado de http://www.redalyc.org/jatsRepo/290/29055967002/index.html
Sanchez, R. (1996). Strategic flexibility in product competition. Strategic Management Journal, 16 (Summer Special Issue), 135-159. Recuperado de https://www.jstor.org/stable/2486773
Sarmiento, S. (2014). Estrategias de internacionalización y globales para países en desarrollo y emergentes. Revista Dimensión Empresarial, 12 (1).111-138. Recuperado de http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1692-85632014000100010
Sosa, M. (2011). Where do Creative Interections Come From? The role of tie Content and Social Networks. Organization Science, 22 (1), 1-21. Recuperado de http://www.jstor.org/stable/20868844
Staber, U., & Sydow, J. (2002). Organizational adaptive capacity: a structuration perspective. Journal of Management Inquiry, 11(4), 408-424. DOI: https://doi.org/10.1177%2F1056492602238848
Teece, D., Pisano, G., & Shuen, A. (1997). Dynamic Capabilities and Strategic Managerial. Strategic Managerial Journal, 18(7), 509-533. Recuperado de http://www.jstor.org/stable/3088148
Villar, J. (1998). La Posventa: Manuel de gestione para la atención al cliente. Madrid: Ediciones Index.
Wang, C., & Ahmed, P. (2007). Dynamic capabilities: A review and research agenda. International journal of management reviews, 9(1), 31-51. DOI: https://doi.org/10.1111/j.1468-2370.2007.00201.x
Williamson, R. (1975). Predictive Power of the Export Base Theory. Growth & Change, 6(1), 3-10. DOI: https://doi.org/10.1111/j.1468-2257.1975.tb00774.x
Wright, S. & Mackinnon, C. (2011). Alquimia del liderazgo: la magia del líder coach. Lima: UPC.
Zahra, S. & George, G. (2002). Absorptive Capacity: A Review, Reconceptualization, and Extension. Academy of Management Review, 27(2), 185–203. Recuperado de http://www.jstor.org/stable/4134351
Zambrano, O. & Almeida, O. (2018). Mejora continua en productividad organizacional y su impacto en colaboradores. Desarrollo Gerencial, 10(2), 83-102. DOI: https://doi.org/10.17081/dege.10.2.3033
Zartha, J., Orozco, G., Vergara, J. & Jessie, D. (2011). Diagnóstico de Estrategia de Innovación en Grupos de Investigación. Journal of Technology Management and Innovation, 6(3), 196-207. Recuperado de https://www.jotmi.org/index.php/GT/article/view/cas37