Strategies taken in the enterprise history of two tolima organizations

Main Article Content

Milena Johanna Cujiño Ibarra
Mario Enrique Uribe Macías https://orcid.org/0000-0003-1517-1403

Keywords

Enterprises´ history, Strategy, Organizations from Tolima

Abstract

The paper, Research kind, belonged to enterprises´ history and strategy study fields, its objective: analyze the main strategies the enterprises Velotax S.A. and Mercacentro adopted along their history and the incidences those had. Research was descriptive, by study of cases, deductive method, using semi-directed interviews to designated representative by every manager; the enterprises were selected by panel consensus. Some of main Velotax S.A. strategic decisions: its transformation into cooperative; investment of $2.000 million in vehicles; creation of three shareholder corporations in order to lever the enterprise; dismissal of post of manager Mr. Pedro Pablo Contreras; and develop of a preparation for managerial transition process in the enterprise. With regard to Mercacentro: growth and expansion, becoming a regional supermarket chain; creation of an image and brand associated to region concept; creation of its own-brand; family incorporation in the enterprise management; and the design of a family protocol. Both enterprises have been greatly subdued to entrepreneur (manager) influence, whose has made decision about strategy formulation;
these strategies have depended of the creation and development epoch, as well as of competitive environment in the industry every enterprise belong.

Downloads

Download data is not yet available.
Abstract 1057 | PDF (Español (España)) Downloads 1024 XML (Español (España)) Downloads 482

References

Bernal, C. (2010). Metodología de la investigación. Administración, economía, humanidades, ciencias sociales. (3ª ed.). Bogotá: Pearson Educación.

Betancourt, G. (2003). De la historia empresarial a la historia organizacional. Innovar, revista de ciencias administrativas y sociales, 22, 199-210.

Cujiño I., M. y Uribe M., M. (2014). La estrategia en la historia empresarial: análisis de dos casos empresariales.Ibagué: Universidad del Tolima.

Cujiño I., M. y Uribe M., M. (2011). Historia empresarial de dos organizaciones tolimenses, éxitos y fracasos de su estrategia: un paso en la reflexión. Proyecto de investigación. Ibagué: Universidad del Tolima.

David, F. (2012). Conceptos de administración estratégica. (14ª ed.). México: Pearson Educación.

Dávila, C. (1997). Historia empresarial de Colombia: estudios, problemas y perspectivas. Monografía No. 20 Serie Historia empresarial. Bogotá: Universidad de los Andes.

Deslauries, J. (2004). Investigación cualitativa guía práctica. Pereira: Papiro.

Gideut. (2009). Empresas industriales creadas por emprendedores tolimenses durante el período 1980–2000: análisis crítico de los factores que incidieron en su desaparición. Proyecto de investigación. Ibagué: Universidad del Tolima.

Gil, I., e Ibarra, S. (2014). Incidencia del liderazgo en los factores críticos del éxito como estrategia competitiva empresarial. Dimensión empresarial, 12(2), 117-126.

Hernández, R., Fernández, C. y Baptista M. (2014). Metodología de la investigación. (6ª ed.). México: McGraw-Hill.

Johnson, G., Scholes, K., y Whittington, R. (2014). Dirección estratégica. (7ª ed.). Madrid: Prentice Hall.

Kluyver, C. (2001). Pensamiento estratégico. Buenos Aires: Prentice Hall.

Ley 863 de 2003. Modificación del estatuto tributario colombiano. Recuperado de: http://www.alcaldiabogota.gov.co/sisjur/normas/Norma1.jsp?i=11172.

Porter, M. (1998). Estrategia competitiva. México: CECSA.

Rubio, G. (2015). Modelo de gestión integral de operaciones desde la complejidad. Desarrollo Gerencial, 7(2), 153-169. DOI: http://dx.doi.org/10.17081/dege.7.2.1186.

Sapag, N., Sapag, R., y Sapag, J. (2014). Preparación y evaluación de proyectos. (6ª ed.). México: Mc.Graw-Hill.

Serna, H. (2014). Gerencia estratégica. (11ª.ed.). Bogotá: 3R Editores.

Torres, L. (2013). Marco referencial. Documento sin publicar. Florencia.

Zerón, M., Sánchez, D., y Guadalupe, N. (2015). Estrategias de negocio de las pymes familiares en ciudad Victoria, Tamaulipas-México. Desarrollo Gerencial, 7(2), 19-35. DOI: http://dx.doi.org/10.17081/dege.7.2.1178.

Most read articles by the same author(s)