Knowledge management as a tool for innovation and incremental change in organizations
Main Article Content
Keywords
Organizational structure, Organizational change, Knowledge management, Innovation
Abstract
El presente articulo constituye una revisión bibliogrifica, cuyo objetivo fue identificar las necesidades de innovación en las organizaciones en un contexto lleno de incertidumbre y cambios acelerados. La metodologia consistió, inicialmente, en una revisión de la teoria y el disefio organizacional, para luego establecer las necesidades de cambio requeridas por una organización que aprende. A partir de esto, se plantea la necesidad de identificar y generar oportunidades de innovación en los conocimientos que se presentan dentro y fuera de la organización. El resultado obtenido fue la construcción de un Modelo Conceptual de la Gestión del Conocimiento. El trabajo se cierra con una discusión en la que se asume a la gestión del conocimiento como una herramienta para la innovación y el cambio incremental en las organizaciones. Se concluyó que las organizaciones deben favorecer la acción innovadora y entenderla como fuente de ventajas competitivas sostenibles ante las condiciones y requerimientos de los entornos socioeconómicos del mundo actual.
ABSTRACT
This paper is a literature review, which aims to identify, from an analytical perspective, the need for innovation in organizations, arising from a full of uncertainty and rapidly changing context. The methodology consisted of a review of the theory and organizational design to establish needs change requiring a learning organization, then identify opportunities for innovation in the knowledge that flow inside and outside the organization. It closes with a discussion in which it is presented to the management of knowledge as a tool for innovation and incremental change in organizations. The result was the construction of a Conceptual Model of Knowledge Management. It concludes by identifying the needs of organizational structures in a planned, supportive of innovative action and preponderates as a source of sustainable competitive advantage, to know and understand the conditions and requirements of socio-economic environments of today.