Competitiveness of SMEs when implementing electronic invoicing

Main Article Content

Aneth Magreth Muñoz Villegas https://orcid.org/0000-0001-9988-3701
Adriana Mosquera Carrascal https://orcid.org/0000-0001-5993-1529

Keywords

Cost, electronic invoicing, innovation, productivity

Abstract

Objective: This study aims to determine the effect of electronic invoicing on the competitiveness of small- and medium-sized enterprises  (SMEs)in the commercialization of goods and services. Method: The type of research was quantitative and explanatory. Surveys were conducted with the legal representatives of SMEs, applying the matrix side by side of data analysis to measure and interpret it. Results: The positive impact on the organization’s innovation is evident when using the electronic invoice; it improves the communication channel and customer service and increases productivity. Discussions: Implementing organizational innovation provides a competitive advantage by reducing costs and increasing competitiveness because of innovation, service, speed, and productivity. Conclusions: Electronic invoicing allows companies to provide an agile service, reduces administrative rework, increases employee productivity, improves and increases services with technology, and brings many positive effects to the organization.

Downloads

Download data is not yet available.
Abstract 1557 | PDF (Español (España)) Downloads 730 XML (Español (España)) Downloads 288

References

Becerra, M. (2018). Dimensiones de la competitividad: factores internos y externos a las empresas. (1° ed.). Plaza y Valdés, S.A.

Benavides, O. (2004). La innovación tecnológica desde una perspectiva evolutiva. Cuadernos de Economía, 23 (41), 49-70. http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0121-47722004000200003

Carrión, A., Jabaloyes, J., y Carot, J.M. (2020). Introducción a la gestión de la calidad. Editorial Universitat Politècnica de València. http://hdl.handle.net/10251/152213

Carrión, J. (2017). Estrategia competitiva (1° ed.). ESIC Editorial.

Cegarra, J. G. & Martínez, A. (2018). Gestión del conocimiento: una ventaja competitiva. ESIC Editorial.

Christensen, J., Schmidt, M. & Larsen, M. (2003). Turbulence and Competitive Dynamics in the Internet. Services Industry, Industry and Innovation, 10(2), 117-143. https://doi.org/10.1080/1366271032000096608

Coté, L., Vezina, M. & Sabourin, V. (2005). The strategic management process in e-business. Ivey Business Journal, 1-8. http://dl.aynargroup.com/magalat/farsi/strategi/1396%20%2873%29.pdf

Czuchry, A.J., Yasin, M.M. & Sallmann, F. (2004). An Applied e-business approach for reinsurance services. Marketing Intelligence & Planning, 22(7), 716-731. https://doi.org/10.1108/02634500410568556

De León, V., Cerón, M. T. León, F. J., & Rodríguez, S. (2016). Impacto de la implementación de la factura electrónica en las MiPymes del sector comercio y servicios en México. Revista global de negocios. 4(7). 85-94. www.theibfr.com/download/rgn/2016-rgn/rgn-v4n7-2016/RGN-V4N7-2016-8.pdf

Deming, W. E. (1989). Calidad, productividad y competitividad: la salida de la crisis. Ediciones Díaz de Santos.

Dirección de Impuestos y Aduanas Nacionales [DIAN]. (2019). Factura electrónica. www.dian.gov.co/impuestos/factura-electronica/factura-electronica

Drucker, P. F. (1994). La innovación y el empresario innovador, la práctica y los principios. Barcelona: Edsa.
Eito, R. y Sicilia, M. (2020). Gestión de innovación y procesos software: normativa y mejores prácticas. Servicio de Publicaciones. Universidad de Alcalá.

García, A., Pineda, D., y Andrade, M. (2015) Las capacidades tecnológicas para la innovación en empresas de manufactura. Universidad & Empresa, 17(29). https://dx.doi.org/10.12804/rev.univ.empresa.29.2015.11Alcoceba, 2012

García, J. L. González, M. y Cabrera, J. R. (2020). Gestión universitaria del conocimiento y la innovación para el desarrollo local sostenible. Editorial Universitaria.

Gargallo, A., y Pérez, J. (2009). El papel de las tecnologías de la información y la comunicación en las empresas de economía social. Revista de Estudios Cooperativos. https://revistas.ucm.es/index.php/REVE/article/view/REVE0909130090A

Garralda, J. (2013). La cadena de valor. IE business publishing. Madrid, España.

Gracia, D. (2016). El nuevo régimen jurídico de la factura electrónica. Editorial Bosch.
Harrington, H. J. (1992). Mejoramiento de los procesos de la empresa. McGraw-Hill

Hernández, B., y Serrano, C. (2009). ¿Qué induce a las empresas a adoptar facturación electrónica? Efecto de las percepciones y del entorno competitivo. Universia Business Review, (24), 96-121. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=43312278007

Jasso, J. (1999). Los sistemas de innovación como mecanismos de innovación y de transferencia tecnológica. Colecciones de Documentos de Trabajo del CIDE. (76). https://doi.org/10.13140/RG.2.1.2809.6246

Kauffman, S. H. (2001). El desarrollo de las micro, pequeñas y medianas empresas: un reto para la economía mexicana. https://www.uv.mx/iiesca/files/2013/01/empresas2001-1.pdf

Mahoney, J., & Pandian J.R. (1992). The Resource-Based View within the conversation of Strategic Management. Strategic Management Journal. 13(5), 363-380. https://doi.org/10.1002/smj.4250130505

Maldonado, N. (2004). Innovación tecnológica como factor de aglomeración espacial en las regiones colombianas. Cuadernos de Economía 23(41), 71-107. http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0121-47722004000200004

Martínez, J. A., Espitia, I., y Aguilasocho, D. (2012). Cadena de valor y ventajas. En J. Miranda, Administración Estratégica. En Retos de las Ciencias Administrativas desde las Economías Emergentes: Evolución de Sociedades. http://acacia.org.mx/busqueda/pdf/03_PF229_Cadena_de_Valor.pdf

Mballa, L. V. (Coord.), Lavín Verástegui, J. (Coord.) & López Gama, H. (Coord.). (2019). Innovación y gestión de las organizaciones: estrategias y perspectivas. Plaza y Valdés, S.A.

Mendoza, J. M. (2010). La capacidad competitiva. Corporación para la gestión del conocimiento ASD 2000.

Mendoza, J. M. (2016). Competitividad e innovación. El poder competitivo de la innovación. Ediciones Universidad Simón Bolívar.

Molina, O. R. (2005). Nuevas técnicas de control y gestión de costos en búsqueda de la competitividad. Editorial Red Actualidad Contable Faces.

Morales, M., y Pech, J. L. (2000). Competitividad y estrategia: el enfoque de las competencias esenciales y el enfoque basado en los recursos. Revista de contaduría y administración (197), 48-50. http://www.ejournal.unam.mx/rca/197/RCA19705.pdf

Mosquera, A. (2015). Relación entre los factores de competitividad y el ciclo de vida empresarial. [Tesis de maestría, Universidad Nacional Abierta y a Distancia UNAD]. Repositorio digital. https://repository.unad.edu.co/handle/10596/3658

Naumov, S. L. (2018). Gestión e innovación total del capital humano. Grupo Editorial Patria.

Owens, J. (2006). Electronic business: A business model can make the difference. Management Services Journal, 50(1), 24-29. http://www.ims-productivity.com/page.cfm/content/Management-Services-Journal/

Penrose, E. (1959). The theory of the Growth of the Firm. Oxford: Blackwell.

Peña, C. F. (Comp.). (2019). Emprendimiento e innovación con miras a la competitividad. Volumen 1. Universidad de Boyacá.

Porter, M. E. (1985). Ventaja competitiva: creación y sostenibilidad de un rendimiento superior. Free Press.

Porter, M. E. (1991). La ventaja competitiva. Creación y sostenibilidad de un rendimiento superior. Ediciones Pirámide.

Prahalad, C. K. & Hamel, G. (1990). The Core Competence of the Corporation. Harvard Business Review. 68, 79-90. https://hbr.org/1990/05/the-core-competence-of-the-corporation

Quintero, J., y Sánchez, J. (2006). La cadena de valor: Una herramienta del pensamiento estratégico. Telos. 8(3). http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=99318788001

Ramírez, J. (2008). Competitividad Regional en Colombia. Marco conceptual, hallazgos y recomendaciones. Observatorio de Competitividad del Centro de Estrategia y Competitividad. Universidad de los Andes.

Reverté, E. (Ed.) & Merino, B. (Trad.). (2018). Mejora tu productividad. Editorial Reverté.

Rincón, E. R. (2006). Manual de derecho de comercio electrónico y de Internet. Bogotá D.C: Centro Editorial Universidad del Rosario. https://repository.urosario.edu.co/handle/10336/861

Rodríguez, J. R. (2015). Usos estratégicos de las TIC. Editorial UOC.

Ruiz, J. G. (2013). La cadena de valor. IE business publishing.

Slywotzky, A. & Morrison, D. (2001). Becoming a digital business: it's not about technology. Strategy & Leadership, 29(2), 4-9. DOI: 10.1108/10878570110387671

Sosa, M. y Hernández F. (2007). La cadena de valor y el costeo ABC, Editorial El Cid.

Stalk, G. Jr. & Hout, T. M. (1994). Compitiendo contra el tiempo. La nueva fuente de ventaja. Editorial CDN.

Uribe, M. E. (2017). Gerencia del servicio: alternativa para la competitividad (3a. ed.). Ediciones de la U.

Valls, J. & Escorsa, P. (2016). Tecnología e innovación en la empresa. Universitat Politècnica de Catalunya.