Relationship between pharmaceutical service providers and their clients: a view from relationship marketing in the department of Sucre.

Main Article Content

Martínez Beníte Martínez Benítez

Keywords

Marketing, Relationships, Quality, satisfaction, Pharmaceutical sector

Abstract

El presente artículo de investigación se realizó con el objetivo de analizar la relación del proveedor de servicios farmacéuticos con sus clientes, desde el marketing relacional en el departamento de Sucre (Colombia). El estudio se fundamentó en la perspectiva del paradigma interpretativo, y se utilizó el método de investigación descriptivo, basado en la estructura de investigación de Quivy y Campenhoudt, que se articuló con las etapas del procedimiento científico. Entre los resultados obtenidos, se destaca la identificación de tres tipos de clientes en el sector farmacéutico. Además, se encontró que los proveedores de este sector en Sucre han generado fuertes lazos con sus clientes, a pesar de que los canales de comunicación con estos son insuficientes. Los proveedores farmacéuticos también han generado alianzas con los distribuidores mayoristas para satisfacer las necesidades de los clientes. Se concluyó que para qué la relación del sector farmacéutico con sus clientes perdure, se requiere brindar un servicio que inspire confianza y le proporcione al cliente la seguridad de que el producto que se le ofrece llena sus expectativas.


 


ABSTRACT
This research paper, whose aim was to analyze the relationship between pharmaceutical services provider and customers from the relationship marketing in Sucre, Colombia. The study was based on the perspective of the interpretive paradigm and the research method used was descriptive, based on the research structure of Quivy and Campenhouldt, articulated with the stages in the scientific procedure. Among the results obtained, three types of clients within the pharmaceutical sector were identified; besides, providers of the Pharmaceutical sector in Sucre have created strong bonds with their customers, despite the fact that channels of communication with them are insufficient. Pharmaceutical providers have also created partnerships with wholesale distributors of the Pharmaceutical sector to meet the customers’ needs. It was concluded that for the relationship between the Pharmaceutical sector and clients’ lasts, it requires to provide a service that inspires confidence and assure them that the product offered will meet their expectations.

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