Associativity as a strategy to improve the competitiveness of footwear microenterprises in the municipality of Sincelejo.
Main Article Content
Keywords
Business associativity, competitiveness, globalization, competitive advantage
Abstract
Este artículo es de revisión bibliográfica y cuyo objetivo fue en diagnosticar la situación actual, en materia de asociatividad empresarial, en el municipio de Sincelejo (Sucre, Colombia). Se realizó en tres fases: consulta de fuentes secundarias, análisis de las condiciones de favorabilidad que permitan implementar un proceso asociativo entre empresas productoras de calzado y redacción del artículo. Los resultados evidencian que su estado de asociatividad empresarial en este campo y en este municipio es bastante precario o nulo, al no pertenecer a ninguna asociación, ni tener noticias de la existencia de alguno de estos entes. Se concluye que no se evidencian estrategias de apoyos a la micro y pequeña empresa productora de calzado del municipio por parte del Estado, que fomenten su desarrollo productivo y las impulsen hacia la competitividad.
ABSTRACT
This article of bibliographical review aimed to diagnose the current situation of business associativity in the municipality of Sincelejo, (Sucre, Colombia) It was carried out in three phases which are: Review of secondary sources, analysis of benefit conditions (favorabilidad) that allow to implement an associative process between footwear enterprises and writing the article. The results demonstrate that business associativity in these enterprises is quite precarious or void, since they are not part of any association or are informed about these entities. It is concluded that there is no evidence of support strategies provided by the government, which promote and boost competitiveness in small and microenterprises of the footwear sector in the municipality of Sincelejo.