Competitiveness based on organizational learning and high performance
Main Article Content
Keywords
Organizational learning, high performance, competitiveness
Abstract
El presente artículo es producto de una investigación, relacionada con el aprendizaje organizacional, cuyo objetivo consistió en estudiar de qué manera se gestiona el aprendizaje organizacional, alineado hacia el alto desempeño para la competitividad de una empresa líder del sector industrial papelero. El método utilizado es el cualitativo, la técnica fue la entrevista semiestructurada y la información recolectada se analizó a través de la hermenéutica objetiva y del análisis fenomenológico de los empleados, en un muestreo opinático y estratégico. Los resultados muestran que las organizaciones dinámicas requieren un mayor aprendizaje organizacional alineado con el alto desempeño porque cada uno de sus integrantes toma la decisión de superarse y tener actitudes positivas, que repercuten en ambientes de trabajo generando sostenibilidad. En conclusión, los conocimientos en aprendizaje organizacional y alto desempeño son las herramientas, la actitud es la voluntad interna.
Abstract
This paper is the result of a research related to organizational learning, whose objective was to explore how organizational learning is managed, aligned to high performance for the competitiveness of an industry leading company in the paper industry. The method used is the qualitative technique was the semi-structured interview, the information collected was analyzed through objective hermeneutics and phenomenological analysis of employees in an opinion-based and strategic sampling. The results show that dynamic organizations require greater organizational learning aligned with the high performance because each of its members makes the decision to excel and have positive attitudes affecting sustainability creating work environments. In conclusion knowledge in organizational learning and high performance are the tools, attitude is the inner will.