Management of teacher training in the area of administration facing the competitive and technological challenges of the 21st century

Main Article Content

Yessica Muñoz-Reyes https://orcid.org/0000-0003-3631-3095
Wendy Almendrales https://orcid.org/0000-0002-3177-8734

Keywords

Training, teacher, Competitiveness, Innovation, Educational policies

Abstract

Corruption, financial imbalance, unemployment, inflation, among other factors, have caused crises in today's society, these have caused delays in the economic, educational and social development of the countries of Latin America. Colombia is not exempt from these problems, on the contrary, it is a country that is currently being hit by economic and financial difficulties, corrupt acts in the national government, drug trafficking and a series of conflicts that have caused instability in the productive system of the country. country, therefore has affected growth in terms of competitiveness, innovation and technology.
 


Given these problems and from the national government it is necessary to restructure the educational policies at the level of higher education. Institutions of Higher Education including technical and technological corporations must reform their institutional guidelines adapting them to the demands of the market, which is why within the parameters should include teacher training as a cross-cutting axis of student learning.

Downloads

Download data is not yet available.
Abstract 348 | PDF (Español (España)) Downloads 0 HTML (Español (España)) Downloads 0

References

Aguilera, L. Colín, M. & Hernández, O. (2013). La influencia de las tecnologías de la información en los procesos productivos para una mayor competitividad de la pyme de aguas calientes: Un estudio empírico. Desarrollo Gerencial, 5(1), 40-68.

Esquivia-Salgado, L. (2013). La asociatividad como estrategia para mejorar la competitividad de las microempresas productoras de calzado del municipio de Sincelejo. Desarrollo Gerencial, 5(2), 160-190.

Fábregas, C. (2013). Identificación de factores no monetarios asociados a las pymes del sector confecciones que afectan su ingreso a mercados internacionales. Desarrollo Gerencial, 5(2), 127-159.

Gómez-Torres, A. & Martínez-Palomino, O. (2014). La gestión del conocimiento como herramienta para la innovación y el cambio incremental en las organizaciones. Desarrollo Gerencial, 6(2), 153-179. DOI: https://doi.org/10.17081/dege.6.2.471

Lara, M. (2017). El derecho a la educación en la medición de pobreza: un análisis complejo. Revista Educación y Humanismo, 19(33), 386-397. DOI: http://dx.doi.org/10.17081/eduhum.19.33.2651

Ibagón, N. (2015). La educación, un derecho que cuesta: dimensión fiscal y su relación con la política educativa en América Latina. Revista Educación y Humanismo, 17(28), 29-37. DOI: http://dx.doi.org/10.17081/eduhum.17.28.1164

Moreno-Meza, R. & Espíritu-Olmos, R. (2014). El empowerment, el liderazgo y la innovación en empresas de servicios, como una ventaja competitiva de las medianas empresas del municipio de Tecomán, Colima, México. Desarrollo Gerencial, 6(2), 72-97. DOI: https://doi.org/10.17081/dege.6.2.468

Peñaloza, G. (2015). Una mirada desde la Didáctica de las Ciencias al concepto de visión del mundo. Revista Educación y Humanismo, 17(29), 308-320. DOI: http://dx.doi.org/10.17081/eduhum.17.29.1259

Portillo, I. & Buitrago, R. (2015). Liderazgo cuántico como estrategia gerencial innovadora en organizaciones del sector privado en Hispanoamérica. Desarrollo Gerencial, 7(2), 63- 80. DOI: https://doi.org/10.17081/dege.7.2.1181

Rodríguez, M. (2017). Currículum, educación y cultura en la formación docente del siglo XXI desde la complejidad. Revista Educación y Humanismo, 19(33), 425-440. DOI: http://dx.doi.org/10.17081/eduhum.19.33.2654

Ruedas, M. (2016). Aportes axiológicos de experiencias didácticas complejizantes en la formación de docentes. Educación y Humanismo, 18(30), 28-41. DOI: http://dx.doi.org/10.17081/eduhum.18.30.1312

Sanz, D., Crissien, T., García, J. & Patiño, M. (2017). Marketing educativo como estrategia de negocios en universidades privadas. Desarrollo Gerencial, 9(1), 160-175. DOI: https://doi.org/10.17081/dege.9.1.2731

Silvera, L. (2016). La evaluación y su incidencia en la deserción escolar: ¿Falla de un sistema, de las instituciones educativas, del docente o del estudiante? Revista Educación y Humanismo, 18(31), 313-325. DOI: http://dx.doi.org/10.17081/eduhum.18.31.1381

Vanoni-Martínez, G. & Pérez, M. (2015). Protocolos: un instrumento para mediar conflictos en empresas familiares. Desarrollo Gerencial, 7(2), 81-99. DOI: https://doi.org/10.17081/dege.7.2.1182