Communities of practice in organizations
Main Article Content
Keywords
organizational learning, working environments, knowledge management
Abstract
In this review paper, we first address the communities, the elements that constitute them, their features, the types of communities, Communities of Practice (CoP), and their backgrounds. Subsequently, is followed by an approach to the concept of CoPs, followed by a definition and a model proposed to guide the document to the outcome according to the literature review. Next, the guidelines for design, implementation, and lifecycle are drawn and the factors that condition success, the components, and the role of the moderator-driving individual are identified. Finally, pertinent conclusions are outlined.
Downloads
References
Barrera-Corominas, A. (2015). La transferencia de los aprendizajes adquiridos en comunidades de prácticas en la administración pública (Tesis doctoral). Universitat Autónoma de Barcelona).
Brown. J. & Duguid, P. (1991). Organizational learning and communities of practice. Organization Science, 2(1), 50-57. https://www.jstor.org/stable/2634938?seq=1
Chen-Ya. W., Hsin-Yi. & Seng-Cho, C. (2007). Using peer-to-peer technology for knowledge sharing in communities of practices. Decision Support Systems, 45(3), 528-540. https://doi.org/10.1016/j.dss.2007.06.012
Choo, C. (1999). La Organización inteligente. [Traducido al español de Daniel Rey]. México: Editorial Oxford Press.
Coll, C., Bustos, A. y Engel, A. (2007). Configuración y evolución de la comunidad virtual MIPE/DIPE: Retos y dificultades. Revista Electrónica Teoría de la Educación. Revista Interuniversitaria, 8(3), 87-104. http://campus.usal.es/~teoriaeducacion/DEFAULT.html
Corominas, J. (1987). Breve diccionario etimológico de la Lengua Castellana. Madrid: Editorial Gredos.
Gairín, J., Rodríguez‐Gómez D. & Barrera-Corominas, A. (2016). Hints for Rethinking Communities of Practice in Public Administration: An Analysis from Real Practice. In Buckley, S., Majewski, G. & Giannakopoulos, A. (Eds.).
Organizational Knowledge Facilitation through Communities of Practice in Emerging Markets. Hershey: IGI Global.
Gallego, D. y Valdivia, J. (2013). Las comunidades de prácticas virtuales: Un espacio de participación para la mejora de las prácticas educativas del profesorado. Madrid: Editorial DYKINSON S.L.
Garber, D. (2004). Growing virtual communities. International Review of Research in Open and Distance Learning, 5(2), 1-7. https://doi.org/10.19173/irrodl.v5i2.177
García-Blanco, M. (2000). El aprendizaje del estudiante para profesor de matemáticas desde la naturaleza situada de la cognición: Implicaciones para la formación inicial de maestros. En Zurbano, C. (Ed.). Propuestas metodológicas y de evaluación en la Formación Inicial de los Profesores el Área de Didáctica de las Matemáticas (pp.55-79). Oviedo: Universidad de Oviedo.
Gongla, P. & Rizzuto, C. R. (2001). Evolving communities of practice: IBM Global Services Experience. IBM Systems Journal, 40(4), 842‐862. https://ieeexplore.ieee.org/document/5386943
Hamman, R. (2001). Computer Networks Linking Networks Communities. In Werry, C. y Mowbray, M. (Eds.), Online Communities (pp. 72-92). México: Prentice Hall.
Hilley, G. (1955). Definitions of Community: Areas of Agreement. Rural Sociology, 20(2), 118-125.
Jubert, A. (1999). Developing an infrastructure for communities of practice. In Mckenna, B. (Ed.). Proceedings of the 19th International Online Meeting. Oxford: Learned Information.
Lesser, E. & Prusak, L. (1999). Communities of practice, social capital and organizational knowledge. Cambridge: IBM Institute for Knowledge Management.
Lesser, E. L. & Storck, J. (2001). Communities of practice and organizational performance. IBM Systems Journal, 40(4), 831-841. https://doi.org/10.1147/sj.404.0831
McDermott, R. & O’Dell, C. (2001). Overcoming cultural barriers to sharing knowledge. Journal of Knowledge Management, 5(1), 76-85. https://doi.org/10.1108/13673270110384428
McMillan, D. W. & Chavis, D. M. (1986). Sense of Community: A definition and Theory. Am. Journal of Community Psychology, 14(1), 6-23. https://doi.org/10.1002/1520-6629(198601)14:1%3C6::AID-JCOP2290140103%3E3.0.CO;2-I
Medellín, E. (2003). ¿Qué es y para qué sirve la administración del conocimiento? La administración del conocimiento en centros públicos de investigación y desarrollo: el caso Centro de Investigación, en Química Aplicada [tesis de pregrado] UNAM, Ciudad de México, México.
Pérez‐Montro, M. y Martínez, J. (Octubre, 2008). Success factors of Communities of in Public Administration: The case of Catalonia’s Government. Trabajo presentado en la 5° Conferencia Internacional sobre Capital Intelectual, Gestión del Conocimiento y Aprendizaje organizacional Nueva York. Instituto de Tecnología, Nueva York, Estados Unidos.
Pickett, J. (2002). the American Heritage Dictionary of the English Language. 4th ed. Boston: Houghton Mifflin.
Pons, J., Gil, M. y Grande, J.M. (1996). Participación y sentimiento de pertenencia en comunidades urbanas: aproximación metodológica a su evaluación. RTS: Revista Treball Social, (141), 32-48. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=495401
Poole, M. (January 2002). Developing Online Communities of Practice in Preservice Teacher Education [Conference]. Paper presented in CSCL Conference, Boulder, Colorado. https://dl.acm.org/doi/pdf/10.5555/1658616.1658731
Rodríguez, J. (2008). Comunidades Virtuales de Práctica y de Aprendizaje. Barcelona: Publicaciones i Edicions de la Universitat de Barcelona.
Rodríguez‐Gómez, D. Gairín, J. y Armengol, C. (2011). La moderación en el modelo ACCELERA de creación y gestión del conocimiento. En Gairín, J. (Coord.). El trabajo colaborativo en red (pp. 143‐160). Barcelona: Davinci Continental.
Sanz, S. (2005). Comunidades de práctica virtuales: acceso y uso de contenidos. Revista de Universidad y Sociedad del Conocimiento, 2(2), 26-35. http://dx.doi.org/10.7238/rusc.v2i2.259
Tönnies, F. (1895). Comunidad y Asociación. Barcelona: Península.
Vásquez, S. (2001). Comunidades de práctica. EDUCAR, 47(1), 51-68. https://doi.org/10.5565/rev/educar.71
Wellman, B. & Gulia, M., (1999).Virtual Communities as Communities: Net Surfers Don´t Ride Alone. In Smith, M. & Kollock, P. (Eds), Communities in Cyberspace. London: Routledge.
Wenger, E. & Snyder, W. (2000). Communities of practice: the organizational frontier. Harvard Business Review, 78(1), 139-145. https://hbr.org/2000/01/communities-of-practice-the-organizational-frontier
Wenger, E. (1998). Communities of Practice: Learning Meaning, and Identity. Cambridge: Cambridge University Press.
Wenger, E. (2001). Comunidades de práctica: aprendizaje, significado e identidad. Barcelona: Paidós.
Wenger, E., McDermott, R. & Snyder, W. M. (2002). Cultivating Communities of Practice: A guide to Managing Knowledge. Boston: Harvard Business School Press.
Wenger-Trayner, E. y Wenger-Trayne, B. (2015). Comunidades de práctica una breve introducción (Traducción de Govea Aguilar). http://www.pent.org.ar/institucional/publicaciones/comunidades-practica-una-breve introduccion.
Wilbur, P. (1997). An Archaelogy of Cyberspaces: Virtuality, Community, Identity. En Porter, D. (Comp.). Internet Culture. (pp. 45-55). New York: Routledge.