Assessment management strategy work key recognition talent in social state enterprises
Main Article Content
Keywords
key talent, labor recognition, social enterprise, valuation management
Abstract
The purpose of this article is to analyze valuation management as a strategy for recognizing the key labor talent in state social enterprises. The qualitative approach was applied, with an epistemic orientation to the social sciences, circumscribing itself in the grounded theory. Key informants were taken out of the managers of public and private health care institutions. Among the findings, it was noted that in terms of organizational factors, there is an inadequate culture at work, with its repercussions. In addition, they are distinguished by being vertical organizations, with existence of failures such as not guaranteeing the stability of the workforce and non-induction. Regarding labor recognition and taking into account the types and strategies, it is not considered relevant to the administrative process, there is a lack of knowledge of the record of clinical incidents, a mirror effect of the employee with the manager is also experienced. It is concluded that there are other fundamental factors in the management, such as: efficiency, need of patients, loyalty as a client, competitiveness for the humanization of the hospital service, the trust of everyone in what they do, the vision according to Market demand and the emotional involvement of workers.
Downloads
References
Arenas, N. (2005). Dando a conocer la aplicación de la Grounded Theory. (1era Ed.). Valencia, Venezuela: Ediciones Universidad de Carabobo.
Ballesteros, P. & Ballesteros, D. (2004). Algunos aportes sobre el capital intelectual. Scientia Et Technica, vol. X, núm. 25, agosto, 2004, pp. 179-184 Universidad Tecnológica de Pereira Colombia
Balcázar, P. (2005). Investigación cualitativa, Toluca México, Universidad Autónoma del Estado de México.
Barret, R. (2001). Liberando el Alma de las Empresas. S.M.S Editores. Argentina, Buenos Aires.
Bontis, N. (1998). Intellectual capital: an exploratory study that develops measures and models. Management decision, 36(2), 63-76.
Camarena., Beltrán, L. , Terán, L., Barrena, R., & Palencia, A. M. (2015). Valoración del consumidor del nordeste de México hacia las innovaciones en el yogur. Desarrollo, 7(1). Pp. 16-29. https://doi.org/10.17081/dege.7.1.450
Denzin, N.K. (2000). The practices and politics of interpretation. En N. K. Denzin y Y. S. Lincoln (Eds.), Handbook of Qualitative Research. London: Sage Publications. Pp. 897-922.
Hernández, F. (2004). El sindicalismo en Colombia. Implicaciones sociales y políticas. Pontificia Universidad Javeriana. Facultad de Ciencias Jurídicas, Departamento de Derecho Laboral. Bogotá DC.
Hernández, R; Fernández, C y Baptista, P. (2010). Metodología de la Investigación. México, D.F., Mc Graw Hill.
López, R. & Arnay, M. (1997). Puerta La construcción del conocimiento escolar, Paidós, 1997. ISBN 84- 493-0358-3.
Martínez, J. (2011). Métodos de investigación cualitativa Nº 08 (1), 2011 julio – diciembre, ISSN 1909? 955X.
Muñoz, J. (2003), Análisis cualitativo de datos textuales con Atlas/Ti. Barcelona: U. Autónoma de Barcelona.
Palacios Arrieta, A., Ruz Gómez, A., Villa Corrales, L., & Salazar Araujo, E. (2016). Calidad de servicios para optimizar la atención en el centro de diagnóstico cardiovascular del magdalena-Colombia. Desarrollo Gerencial, 8(2). Pp. 161-185. DOI: https://doi.org/10.17081/dege.8.2.2568
Pinto Aragón, E. E., Brito Carrillo, C. J., & Mendoza Cataño, C. L. (2016). Equidad económica dimensión de la calidad de vida laboral en la universidad de la Guajira. En Desarrollo Gerencial Revista de la Facultad de Ciencias Económicas, administrativas y contables de la Universidad Simón Bolívar 8(2), 127 – 143.
Prieto, R. & Chirinos, D. (2013). Gestión de la banca pública: una alternativa para los sectores de la economía no bancarizados. CICAG, 10(2), 44-57.
Prieto, R., Burgos, C., García, J. & Rincón, Y. (2016). Mercadeo interno para optimizar la calidad de servicio en la banca universal. Revista Venezolana de Gerencia, 21(73). Pp. 102-119.
Ríos, J. (2007). Epistemología. Fundamentos Generales, Universidad Santo Tomás. Bogotá.
Sandoval, C. (2002). Investigación Cualitativa. En Especialización en Teoría, Métodos y Técnicas de Investigación Social. Colombia: Arfo
Strauss, A. & Corbin, J. (2002). Bases de la investigación cualitativa. Técnicas y procedimientos para desarrollar la teoría fundamentada. Medellín, Editorial Universidad de Antioquia.
Suárez, R. G., & Rodríguez, L. A. J. (2016). Gestión del éxito organizacional como estrategia de valor para minimizar la reluctancia en Pymes. Desarrollo Gerencial,(1), 123- 142. DOI: https://doi.org/10.17081/dege.8.1.1410