Effect of personal happiness on happiness as business administration undergraduates

Main Article Content

Rafael Ravina Ripoll https://orcid.org/0000-0001-7007-3123
Edgar Julián Gálvez Albarracín https://orcid.org/0000-0003-3972-2310
Ronald Prieto Pulido https://orcid.org/0000-0003-3901-4250

Keywords

Human capital, managerial style, personal happiness, organizational happiness, personal satisfaction

Abstract

Objective: This study sought to identify and describe how individuals’ happiness influences their happiness as business administration undergraduates to analyze the impact on their future management style. Method: An empirical and correlational case study was conducted with 76 students enrolled for the 2019–2020 period at the University of Cadiz (Universidad de Cádiz) (Spain), to whom a structured questionnaire was given online. Results and Discussions: This study found that most respondents have a higher level of personal happiness as students; they consider that their happiness influences their academic performance, and they believe that upon completing their degree program, they can get a job in the business world. However, students who pursue a degree due to a personal calling are happier than those who choose this field of study as a second option. Conclusions: The greater an individual’s happiness, the happier they will be as a management student. This finding confirms to the directors of the corresponding universities how important it is to contribute more decisively to the overall well-being of their students, which could favor their academic performance and, consequently, their future managerial style.

Downloads

Download data is not yet available.
Abstract 954 | PDF (Español (España)) Downloads 246 XML (Español (España)) Downloads 107 ePUB (Español (España)) Downloads 17

References

Adler, A. (2017). Educación positiva: educando para el éxito académico y para la vida plena. Papeles del Psicólogo, 38(1), 50-57. https://doi.org/10.23923/pap.psicol2017.2821.

Ahn, N., y Mochón, F. (2010). La felicidad de los españoles: factores explicativos. Revista de economía aplicada, 18(54), 5-31. http://revecap.com/revista/

Ahumada-Tello, E., Hernández-García de Velazco, J. J., y Ravina-Ripoll, R. (2018). El rol de las redes digitales en el desempeño académico y en la percepción de felicidad social en estudiantes universitarios en Baja California. (2017). En R. Ravina-Ripoll, L.B. Tobar-Pesantez, & A. Galiano-Coronil (Eds). Claves para un desarrollo sostenible: La creatividad y el Happiness Management como portafolio de la innovación tecnológica, empresarial y el marketing social (99-116). Comares.

Asencio-Cristóbal, L., Fábregas-Rodado, C. y Carmona-Campo, C. (2019). Cultura organizacional y el intraemprendimiento académico en la Universidad de Guayaquil-Ecuador. Desarrollo Gerencial, 11(1), 79-103. https://doi.org/10.17081/dege.11.1.3427

Baker, D., Greenberg, C., & Hemingway, C. (2006). What Happy Companies Know. Pearson.
Batres, J. (2018). Millennials ¿posibilidad de vida en felicidad? Revista académica ECO, (18), 49-59. http://www.revistasguatemala.usac.edu.gt/index.php/race/article/view/1074.

Caballero-García, P. Ángeles, y Sánchez-Ruiz, S. (2018). La felicidad en estudiantes universitarios. ¿Existen diferencias según género, edad o elección de estudios? Revista Electrónica Interuniversitaria De Formación Del Profesorado, 21(3), 1-18. https://doi.org/10.6018/reifop.21.3.336721.

Cano-Garcia, R. (2020). The relevance of values, skills, and learning outcomes indicators for the employment of business administration graduates: a case study of an international higher education institution. International Journal of Learning and Intellectual Capital,17(2), 165-186. https://doi.org/10.1504/IJLIC.2020.108882

Caraher, L. (2015). Millennial en la oficina. Paidos.

Carrasquero, E., y Chacón, E. (2010). Correspondencia entre los Estilos de Pensamiento y los Estilos Gerenciales: una Evaluación desde la Gerencia Educativa. Acción Pedagógica, 19(1), 102-114. http://www.saber.ula.ve/handle/123456789/31932

Castro-Martínez A., y Díaz-Morilla P. (2021). La comunicación interna como área estratégica para la innovación a través de la gestión del cambio y la felicidad organizacional. Obra Digital, (20). https://doi.org/10.25029/od.2021.293.20

Castro-Martínez, A., y Díaz-Morilla, P. (2019). Análisis del ranking Great Place to Work y de los premios del Observatorio de Comunicación Interna: prácticas de comunicación interna en empresas españolas (2014-2018). Profesional De La Información, 28(5). https://doi.org/10.3145/epi.2019.sep.18

Charles-Leija, H., Aboites, G., y Llamas, I. (2018). Una revisión de aportaciones que contribuyeron al estudio de la utilidad y la felicidad en la economía. Análisis económico, 33(84), 57-76. https://doi.org/10.24275/uam/azc/dcsh/ae/2018v33n84/Charles

Chumaceiro-Hernández, A.C., Hernández-García de Velazco, J.J., Ravina-Ripoll, R. y Reyes-Hernández, I.V. (2020). University Social Responsibility in the Organizational Happiness Management. Utopia y Praxis Latinoamericana, 25 (2), 427-440. https://produccioncientificaluz.org/index.php/utopia/article/view/32141

Cosimato, S., Faggini, M., & del Prete, M. (2020). The co-creation of value for pursuing a sustainable happiness: The analysis of an Italian prison community. Socio-Economic Planning Sciences, 100838. https://doi.org/10.1016/j.seps.2020.100838

Custodio-Martínez, R. (2019). Efectos de la felicidad estudiantil en la prospectiva del aprovechamiento de aprendizaje en el nivel superior. Congreso Internacional de Investigación Academia Journals, 11(5), 271.

De los Ríos, A. (2016). Felicidad y economía: la felicidad como utilidad en la economía. Equidad & Desarrollo, 26(1), 115-143. https://doi.org/10.19052/ed.3700.

Dean, A., & Gibbs, P. (2015). Student satisfaction or happiness? A preliminary rethink of what is important in the student experience, Quality Assurance in Education, 23(1), 5-19. https://doi.org/10.1108/QAE-10-2013-0044.

Del Vecchio, D., García, J., Prieto, R., y Paz, A. (2020). Lineamientos estratégicos para fortalecer la gestión gerencial en universidades de la costa atlántica. Revista de ciencias sociales, 26(2), 155-171. https://produccioncientificaluz.org/index.php/rcs/article/view/34120/35962

Demirtaş, A. (2020). Optimismo y felicidad en estudiantes de pregrado: flexibilidad cognitiva y adaptación a la vida universitaria como mediadores. Anales De Psicología / Annals of Psychology, 36(2), 320-329. https://doi.org/10.6018/analesps.381181

Díaz-Calzada, M., Morgan-Beltrán, J. y Arredondo-Morales, A. (2020). Equipos de alto desempeño para la competitividad de empresas de servicios industriales. Desarrollo Gerencial, 12(1), 1-19, https://doi.org/10.17081/dege...3685

Diener, E., Suh, E. M., Lucas, R. E., & Smith, H. L. (1999). Subjective well-being: three decades of progress. Psychological Bulletin, 125 (2), 276-302. Recuperado de: https://psycnet.apa.org/buy/1999-10106-007

Dixon, C., García, I., Rojas, S., Rossmann, T., Williams, E., y Zúñiga, V. (2019). ¿Es posible la felicidad en estudiantes universitarios?: un estudio no paramétrico. Revista Electrónica De Conocimientos, Saberes Y Prácticas, 2(2), 84-97. https://doi.org/10.5377/recsp.v2i2.9302.

Dutschke, G. (2013). Factores condicionantes de felicidad organizacional. Estudio exploratorio de la realidad en Portugal. Revista de Estudios Empresariales, (1), 21-43. https://revistaselectronicas.ujaen.es/index.php/REE/article/view/819/805

Easterlin, R. A. (2001). Income and happiness: Towards a unified theory. The Economic Journal, 111(473), 465-484. https://doi.org/10.1111/1468-0297.00646

Ebster, C., & Reisinger, H. (2012). Studying Business Administration in Vienna. In A. Diamantopoulos, W. Fritz & L. Hildebrandt (Eds). Quantitative Marketing and Marketing Management (pp. 587-599). Gabler Verlag, Springer. https://doi.org/10.1007/978-3-8349-3722-3_28

El-Sholkamy, M., & Fischbach, T. (2019). The Knowledge and Human Development Authority: Innovation in Human Resource Management and People’s Happiness. Future Governments, (Actions and Insights -
Middle East North Africa), 7, 251-270. https://doi.org/10.1108/S2048-757620190000007014

Ferragut, M., y Fierro, A. (2012) Inteligencia emocional, bienestar personal y rendimiento académico en preadolescentes. Revista Latinoamericana de Psicología, 44(3), 95-104. https://www.redalyc.org/pdf/805/80525022008.pdf.

Fisher, C. D. (2010). Happiness at work. International Journal of Management Reviews, 12(4), 384–412. https://doi.org/10.1111/j.1468-2370.2009.00270.x

Flores-Kanter, P. E., Muñoz-Navarro, R., y Medrano, L. A. (2018). Concepciones de la Felicidad y su relación con el Bienestar Subjetivo: un estudio mediante Redes Semánticas Naturales. Liberabit, 24(1), 115-130. https://doi.org/10.24265/liberabit.2018.v24n1.08

Fredman, N., & Doughney, J. (2012). Academic Dissatisfaction, Managerial Change and Neo-Liberalism. Higher Education, 64 (1), 41-58. https://doi.org/10.1007/s10734-011-9479-y

Frey, B. (2020). What are the opportunities for future happiness research?. International Review of Economics, 67, 5-12. https://doi.org/10.1007/s12232-019-00318-9

Fuentes, G. (23 de noviembre de 2016). Trabajadores felices, hacen empresas más rentables y exitosas. Revista Dinero. https://www.dinero.com/empresas/articulo/trabajadores-felices-hacen-empresas-mas-rentables-y-exitosas/239207

Gómez, A., Ruíz, J., y Vergara, J. (2008). Richard Layard y la economía de la felicidad. Ensayos de economía, (32), 197-22. https://revistas.unal.edu.co/index.php/ede/article/view/25025/25561

Gómez Cárdenas, E. E., Borda Borda, A. G., Giraldo Valencia, L. M., Cortés Ávila, S., y Forigua Tamayo, S. D. (2020). Influencia de la felicidad en la productividad de los trabajadores en las organizaciones de Colombia (Bachelor's thesis, Universidad EAN). Repositorio digital. https://repository.ean.edu.co/bitstream/handle/10882/9748/GiraldoLina2019?sequence=1

González, M., Castro, P., y Martín, M. (2011). Personalidad Eficaz en Estudiantes Chilenos de Ingeniería de Primer Año. Formación Universitaria, 4(5), 3-12. http://dx.doi.org/10.4067/S0718-50062011000500002

Heikkila, A., Lonka, K., Niemen, J., & Niemivirita, D. (2012). Relations between Teacher Students' Approaches to Learning, Cognitive and Attributional Strategies, Well-Being, and Study Success. Higher Education, 64(4), 455-471. https://doi.org/10.1007/s10734-012-9504-9

Hernández-García de Velazco, J. J., Romero, L., Chumaceiro-Hernández, A. C. y Uribe, N. (2020). Gestión normativa ciudadana: construcción desde la felicidad social y paz en Colombia. Opción, 36 (92), 602-627. https://produccioncientificaluz.org/index.php/opcion/article/view/32696

Hernández, K., Muñoz, M. y Moyano, E. (2017). Concepto de Felicidad en adultos de sectores populares. Paidéia, 27 (1), 386-394. https://www.scielo.br/j/paideia/a/dTXF4pcTmMgPXz7dmZgxYJb/?lang=es&format=pdf

Inzunza-Melo, B., Ortiz-Moreira, l., Pérez-Villalobo, C., Torres-Araneda, McColl-Calvo, P., Meyer-Kother, A., Matus-Betancourt, O., Bastías-Vega, N., y Bustamante-Durán, C. (2015). Estructura Factorial y Confiabilidad del Cuestionario de Satisfacción Académica en Estudiantes de Medicina Chilenos. Revista Iberoamericana de Diagnóstico y Evaluación RIDEP, 40 (2), 73-82. https://www.redalyc.org/pdf/4596/459645432008.pdf.

Jiménez, D. y Pérez, L. (2016). La representación Simbólica de la RSE: el Caso Santa Marta. Investigación e Innovación en Ingenierías, 4(2), 24-39. https://doi.org/10.17081/invinno.4.2.2487

Jiménez-Sierra, D., Ortiz-Padilla, M., Monsalve-Perdomo, M., y Gómez-García, M. (2020). “Felicidad” asociada al bienestar laboral: categorización de variables. Revista Venezolana de Gerencia (RVG), 25(90), 462-476. https://produccioncientificaluz.org/index.php/rvg/article/view/32393

Kamel, J. A. N., Martins, C. V., Pessanha, M. B., & Weiler de Andrade, M. (2017). Creativity and innovation for corporate happiness management. Brazilian Journal of Science and Technology, 4(1). https://doi.org/10.1186/s40552-017-0038-7

Khalil, E. L. (2019). Wellbeing and Happiness. The Journal of Value Inquiry, 53(4), 627-652. https://doi.org/10.1007/s10790-018-9678-1.

Ko, K., & Han, L. (2013). An empirical study on public service motivation of the next generation civil servants in China. Public Personnel Management, 42(2), 191-222. https://doi.org/10.1177/0091026013487122.

Layard, R. (2005). La felicidad: Lecciones de una nueva ciencia. Taurus Ediciones.

Leveto, J. (2020). Exploring the Relationships Between Discrepancies in Perceptions of Emotional Performance Among College Students on Self-Esteem and Psychological Distress. Current Psychology, 39, 1661–1673. https://doi.org/10.1007/s12144-018-9857-z.

Lyubomirsky, S., & Lepper, H. S. (1999). A measure of subjective happiness: Preliminary reability and constrcuct validation. Social Indicators Research, 46 (2), 137-155. http://dx.doi.org/10.1023/A:1006824100041.

Martínez, D. (2016). La Felicidad en el mes del Cerebro y la Salud Mental. Revista chilena neuro-psiquiatría, 54(1), 7-8. https://scielo.conicyt.cl/pdf/rchnp/v54n1/art01.pdf.

Mayer, J. D., & Salovey, P. (1997). What is emotional intelligence? En P. Salovey & D. Sluyter (Eds). Emotional Development and Emotional Intelligence: Implications for Educators (3-31). Basic Books.

Moyano-Díaz, E., Dinamarca, D., Mendoza-Llanos, R., & Palomo-Vélez, G. (2018). Escala de Felicidad para Adultos. Terapia Psicológica, 36 (1), 38-49. http://dx.doi.org/10.4067/s0718-48082017000300033

Muñoz, F., Zueck, M., Gastelum, G., & Guedea, J. (2012). Composición Factorial de una Escala de Autoeficacia en el Ámbito Sociocultural en Universitarios de Ingeniería. Formación Universitaria, 5(5), 39-50. http://dx.doi.org/10.4067/S0718-50062012000500005.

Nickerson, C., Diener, E. & Schwarz, N. (2011). Positive Affect and College Success. Journal of Happiness Studies, 12 (4), 717-746. https://doi.org/10.1007/s10902-010-9224-8.

Núñez-Barriopedro, E., Ravina-Ripoll, R., y Ahumada-Tello, E. (2018). Análisis de la situación actual de la felicidad corporativa de los millennials en España, desde el barómetro del Centro de Investigaciones Sociológicas. Revista Académica ECO, 18, 1-22. http://www.revistasguatemala.usac.edu.gt/index.php/race/article/view/1071.

Okun, M., Levy, R., Karoly, P., & Ruehlman, L. (2009). Dispositional Happiness and College Student GPA: Unpacking a Null Relation. Journal of Research in Personality, 43(4), 711-715. https://doi.org/10.1016/j.jrp.2009.03.010.

Oliván, J. B. (2017). Communication as an element of knowledge for the company’s human resources. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 237, 1533-1536. https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2017.02.241
Paredes Abanto, K. E. (2020). Estilos de liderazgo y felicidad laboral de los trabajadores de las instituciones de la Asociación Paraguaya de los Adventistas del Séptimo Día, Paraguay 2018-2019. Tesis doctoral. Universidad Peruana Unión. https://repositorio.upeu.edu.pe/handle/20.500.12840/3371

Prieto, R., López, H., Arrieta, A., y Paz, A. (2018). Factores del cambio organizacional. Claves de éxito en la gestión de empresas del sector petrolero. Revista de ciencias sociales, 24(1), 85-100. https://produccioncientificaluz.org/index.php/rcs/article/view/24936

Ramírez, P, y Fuentes, C. (2013). Happiness and Academic Performance: Moderating Effect of Happiness on Selection Indicators and Academic Performance of Students of Commercial Engineering. Formación universitaria, 6(3), 21-30. https://dx.doi.org/10.4067/S0718-50062013000300004.

Ravina-Ripoll, R., Marchena Domínguez, J., & Montañes Del Rio, M. Á. (2019). Happiness Management en la época de la Industria 4.0. RETOS. Revista de Ciencias de la Administración y Economía,9(18), 189-202. https://doi.org/10.17163/ret.n18.2019.01

Ravina-Ripoll, R., Núñez-Barriopedro, E., Galiano-Coronil, A., & Tobar-Pesántez, L. B. (2019). Towards a happy, creative and social higher education institution: the case of non-profit marketing and business creation subjects at the University of Cadiz. Journal of Entrepreneurship Education, 22(1), 1-8. https://ebuah.uah.es/xmlui/handle/10017/38017.

Ravina-Ripoll, R., Ahumada-Tello, E., y Gálvez Albarracín, E. J. (2019). La felicidad como predictor del rendimiento académico de los estudiantes universitarios. Un análisis comparativo entre México y España. Cauriensia,14,407-426. https://doi.org/10.17398/2340-4256.14.407

Restrepo Betancur, L. F., y Arboleda Montoya, L. M. (2021). El impacto del teletrabajo en tiempos del COVID-19. Desarrollo Gerencial, 13(2), 1-21. https://doi.org/10.17081/dege.13.2.4618

Romo-González, T., Ehrenzweig, Y., Sánchez-Gracida, O. D., Enríquez-Hernández, C. B., López-Mora, G., Martínez, A. J., & Larralde, C. (2013). Promotion of individual happiness and wellbeing of students by a positive education intervention. Journal of Behavior, Health & Social Issues, 5(2), 79–102. https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S2007078013716900.

Romo, G., y Márquez, E. (2014). Gestión estratégica vs. análisis estratégico. Una discusión conceptual a partir del estudio de caso de una institución de educación superior. Pensamiento & Gestión, (36), 267-290. https://rcientificas.uninorte.edu.co/index.php/pensamiento/article/view/6713

Ruiz, P., Ruiz, C. y Martínez, R. (2012). Cultura organizacional ética y generación de valor sostenible. Investigaciones Europeas de Dirección y Economía de la Empresa, 18(1), 17-31. https://doi.org/10.1016/S1135-2523(12)60058-6

Salanova, M., Martínez, I. M., Bresó, E., Llorens, S., y Grau, R. (2005). Bienestar psicológico en estudiantes universitarios: facilitadores y obstaculizadores del desempeño académico. Anales de Psicología, 21 (1), 170-180. https://revistas.um.es/analesps/article/view/27261

Sánchez-Vázquez, J. F., y Sánchez-Ordóñez, R. (2019). Happiness Management: Revisión de literatura científica en el marco de la felicidad en el trabajo. Retos Revista de Ciencias de la Administración y Economía, 9(18), 259-271. https://doi.org/10.17163/ret.n18.2019.05.

Seligman, M. (2017). La auténtica felicidad. Ediciones B. S.A.

Thelwell, R. C., Lane, A. M & Weston, N. (2007). Mood States, Self-Set Goals, Self-Efficacy and Performance in Academic Examinations. Personality and Individual Differences, 42(3), 573-583. https://doi.org/10.1016/j.paid.2006.07.024.

Most read articles by the same author(s)