Gender stereotypes and decision-making styles: a look at public universities

Main Article Content

Katherine Durán-Flórez https://orcid.org/0009-0000-6976-8761
José Gregorio Arévalo-Ascanio https://orcid.org/0000-0001-5464-2293
Wilder Quintero-Quintero https://orcid.org/0000-0003-3260-6923

Keywords

Gender economics, Decision-making styles, Gender equality, Higher education institution, Public leadership, Public university

Abstract

Objective: analyze the existence of gender stereotypes and decision-making styles in public universities, aiming to identify the most commonly used decision-making styles based on gender in these types of organizations. Method: this research adopts a quantitative approach, employing a survey as the instrument, which was administered to 66 leaders (both women and men) from the four institutional processes: strategic, mission-related, evaluation and improvement, and support. The participants were identified using the process map of the university under study. The instrument allowed for the identification of the main sociodemographic, occupational, and educational characteristics of decision-makers, taking into account their gender. Results: an apparent absence of gender stereotypes was observed, indicating a relative equality in leadership positions, with the participation of 34 women and 32 men. However, other analyzed characteristics differed considerably based on gender. Conclusion: the study reveals that the predominant decision-making style is behavioral, meaning that both men and women tend to act intuitively when making decisions. The conceptual style comes in second place, followed by the directive style, which is the least commonly utilized.

Downloads

Download data is not yet available.
Abstract 323 | PDF (Español (España)) Downloads 283

References

Agudelo, S., Zuluaga, L., y Ramírez, D. (2020). Techo de cristal en la dirección del programa de psicología de la Universidad Católica de Pereira [Trabajo de pregrado, Universidad Católica de Pereira]. Repositorio instituciconal. http://hdl.handle.net/10785/8221

Agut-Nieto, S., y Martín-Hernández, P., 2007. Factores que dificultan el acceso de las mujeres a puestos de responsabilidad: una revisión teórica. Apuntes de psicología, 25(2), 201-2014. http://www.apuntesdepsicologia.es/index.php/revista/article/view/125

Ballesteros Moreno, M. (2015). La igualdad entre hombres y mujeres en la toma de decisiones en la Unión Europea [Tesis doctoral, Universidad Carlos III de Madrid]. https://core.ac.uk/download/pdf/44310113.pdf

Bravo-Macías, C. C., Félix López, M., y Palacios Zurita, W. A. (2020). El liderazgo y los estereotipos del género: una mirada haca las insitutiones educativas del sector público. Revista ECA Sinergia, 11(1), 58-65. https://doi.org/10.33936/eca_sinergia.v11i1.1854

Centro de Estudios de Género del INTEC. (2018). Desigualdades entre mujeres y hombres en todos los ciclos de vida. Evidencias de exclusión social en la República Dominicana: una nota crítica. Ciencia y Sociedad, 43(2), 4-14. https://doi.org/10.22206/cys.2018.v43i2.pp67-80

Comisión Económica para América Latina y el Caribe [CEPAL]. (2021, 10 de febrero). La autonomía económica de las mujeres en la recuperación sostenible y con igualdad [Informe especial n° 9, COVID 19]. https://hdl.handle.net/11362/46633

Contreras Torres, F., Pedraza Ortíz, J. E., & Mejía Restrepo, X. (2012). La mujer y el liderazgo empresarial. Diversitas: Persepectivas en Psicología, 8(1), 189-194. https://revistas.usantotomas.edu.co/index.php/diversitas/article/view/236

Davis, R. (2021, 8 de marzo). Betting on women’s leadership as we recover from COVID-19 [Blog]. Programa de las Naciones Unidas para el Desarrollo [PNUD]. https://acortar.link/YLruoG

Duarte-Cruz, J. M., y García-Horta, J. B. (2016). Igualdad, Equidad de Género y Feminismo, una mirada histórica a la conquista de los derechos de las mujeres. Revista CS (18), 107-158. https://doi.org/10.18046/recs.i18.1960

Fox-Keller, E. (1985). Reflections on Gender and Science. Yale University Press.

García, M. C. (2015). Discriminación femenina en el ámbito Laboral: Aspectos descriptivos, prescriptivos y contextuales de los estereotipos de género [Tesis doctoral, Universidad Nacional de Eduación a Distancia]. Repositorio institucional. http://espacio.uned.es/fez/eserv/tesisuned:Psicologia-Mcgarcia/GARCIA_AEL_Cristina.pdf

García Calvente, M. D., Jimenez Rodrigo, M. L., y Martinez Morantes, E. (2005). Guía para incorporar la perspectiva de género a la investigación en Salud. Escuela Andaluza de Salud Pública. https://acortar.link/VtZZEw

Hankinson, L. (1996). Who knows? What can they know? And when? Reason Papers(18), 45-56.

Hartsock, N. C. (1983). The Feminist Standpoint: Developing the Ground for a Specifically Feminist Historical Materialism. In Harding, S. & Hintikka, M (Eds.). Discovering Reality Feminist Perspectives on Epistemology, Metaphysics, Methodology, and Philosophy of Science, 161, 283-310. https://doi.org/10.1007/0-306-48017-4_15

Instituto Internacional para la Educación Superior en América Latina y el Caribe [IESALC]. (Marzo, 7 de marzo). ¿Dónde están las rectoras universitarias en América Latina? Datos de UNESCO IESALC develan que solo el 18% de las universidades de la región tiene a mujeres como rectoras. UNESCO. https://www.iesalc.unesco.org/2020/03/07/donde-estan-las-rectoras-universitarias-en-america-latina-datos-de-unesco-iesalc-develanque-solo-el-18-de-las-universidades-de-la-region-tiene-a-mujeres-como-rectoras-2/

Kahneman, D., & Tversky, A. (1982). Juicio bajo incertidumbre: Heurísticas y prejuicios. Cambridge University Press.

Kahneman, D., Lovallo, D., & Sibony, O. (2011). Before You Make that Big Decision... Harvard Business Review, 51-60. https://hbr.org/2011/06/the-big-idea-before-you-make-that-big-decision

Kahenman, D. (2011). Pensar Rápido, Pensar Despacio. https://catedradatos.com.ar/media/kahneman_pensar.pdf

Kahenman, D., Knestsch, J. L., & Thaler, R. H. (1991). Anomalies: The Endowment Effect, Loss Aversion, and Status Quo Bias. The Journal of Economic Perspectives, 5(1), 193-206.

Kwantes, C. T., Lin, I. Y., Gidak, N., & Schimidt, k. (2011). The effect of attire on. Psychology of Men and Masculinity, 12, 166-180. https://doi.org/10.1037/a0020872
Lavié-Martinez, J. M. (2009). Mujeres dirigentes en la universidad, las texturas del liderazgo (1ª ed.). Prensas Universitarias de Zaragoza. https://zaguan.unizar.es/record/88577/files/BOOK-2020-084.pdf

Moncayo-Orjuela, B. C., y Zuluaga, D. (2014). Liderazgo y género: barreras de las mujeres directivas en la academica. Pensamiento y Gestión (39), 142-177. http://dx.doi.org/10.14482/pege.38.7703

Organización de las Naciones Unidas [ONU Mujeres]., Departamento Administrativo Nacional de Estadística [DANE]., y Consejería Presidencial para la Equidad de la Mujer [CPEM]. (2020). Mujeres y hombres: brechas de género en Colombia. Comisión Económica para América Latina y el Caribe [CEPAL]. https://oig.cepal.org/sites/default/files/mujeres_y_hombres_brechas_de_genero.pdf

Robbins, S., & Coulter, A. (2009). Administración, un empresario competitivo. Pearson Educación.

Robbins, S. P., & Coulter, M. (2005). Administración (8ª ed.). Pearson educación.

Tharenou, P. (1990). Psychological approaches for investigating women’s career. Australian Journal of Management, 15(2), 363-378. https://doi.org/10.1177/031289629001500208

Most read articles by the same author(s)