Justification: quality condition for CECAR’s psychology program

Main Article Content

María Martínez-Luna https://orcid.org/0000-0001-7819-6865

Keywords

Education, higher education, educational quality

Abstract

  Introduction: Education is a fundamental right for each and every citizen regardless of socioeconomic stratum; however, In order to impact on integral development of learners, education must meet certain requirements of effectiveness according to the society needs and individuals intellectual abilities.  That is why, minimum quality conditions for the improvement of higher education in Colombia have been suggested, in order to be sure that not only educational institutions but also centers are achieving those proposed goals. Objective: This paper aims to analyze the justification of the Psychology program of the Caribbean University Corporation CECAR. Method: A qualitative study, with a type of documentary review investigation is conducted. Justification is examined as a high quality condition of the psychology program, included in the Qualified Record master document. Results: the analysis of the three basic criteria of this justification for the psychology program meets the characteristics of the quality condition No. 2 justification. Discussion y Conclusion: Since CECAR’s psychology program (Corporaciòn Universitaria del Caribe), meets the basic characteristics of the quality condition No. 2 justification, being this one the only corporation in Sincelejo, has been credited as a high quality psychology program.

Downloads

Download data is not yet available.
Abstract 87 | PDF (Español (España)) Downloads 75

References

Aguerrondo, I. (1993). La calidad de la educación: Ejes para su definición y evaluación. Revista Interamericana de desarrollo educativo, 37(116), 561-578.
Aguila, V. (2005). El concepto calidad en la educación universitaria: clave para el logro de la competitividad institucional. Revista Iberoamericana de Educación, 36(12), 1-7.
Alzate-Medina, G. (2008). Efectos de la acreditación en el mejoramiento de la calidad de los programas de psicología de Colombia. Revista Universitas Pshychologica, 7(2), 425-439.
Ardila, R. (1967). La psicología en Colombia. Revista Interamericana de Psicología, 1(4), 239-249.
Ardila-Rodríguez, M. (2011). Calidad de la educación superior en Colombia, ¿Problema o compromiso colectivo? Revista Educación y Desarrollo Social, 5(5), 44-55.
ASCOFAPSI. (2012).¿Qué es el Observatorio de la Calidad de la Educación Superior en Psicología en Colombia? Observatorio de la Calidad de la Educación Superior en Psicología en Colombia, 1+. Recuperado de http://observatorio.ascofapsi.org.co/
Ayala, M. (2010). Financiamiento de la educación superior en Colombia reflexiones para un próximo futuro. Revista de la educación superior, 4(156), 89-102.
Beltrán-Villamizar, Y., Matínez-Fuentes, Y. & Vargas-Beltrán, Á. (2015). El sistema educativo colombiano en el camino hacia la inclusión: Avances y retos. Revista Educación y Educadores, 18(1), 62-75.
Bonilla, L. (2011). Doble jornada escolar y calidad de la educación en Colombia. Coyuntura Económica, XII (1) 63-103.
Brunner, J. (2010). Educación superior en América Latina. Centro de Políticas Comparadas de Educación. Recuperado de https://www.researchgate.net/publication/313423057_Educacion_Superior_en_Iberoamerica-_Informe_2016
Burton, C. (1991). El sistema de educación superior. Una visión comparativa de la organización académica. En Burton, C. El sistema de educación superior. Una visión comparativa de la organización académica. México: Editorial Nueva Imagen.
Castaño-Duque, G. & García, L. (2012). Una revisión teórica de la calidad de la educación superior en el contexto colombiano. Revista Educación y educadores, 15(2) 219-243.
Celis, M., Jiménez, A. & Jaramillo, J. (2012). ¿Cuál es la brecha de la calidad educativa en Colombia en la educación media y superior? ICFES. Recuperado de https://www2.icfes.gov.co/documents/20143/233733/Cual+es+la+brecha+de+calidad+educativa+en+colombia+en+educacion+media+y+superior.pdf
Colbert, V. (1999). Mejorado el acceso y la calidad de la educación para el sector ruralpobre. El caso de la Escuela Nueva en Colombia. Revista Iberoamericana de Educación, (20), 107-135.
Congreso de Colombia. (8 de febrero de 1994).Ley General de Educación. [Ley 115 de 1994]. DO: 41.214.
Consejo Nacional de Acreditación CNA. (1992). Ley 30 de diciembre 28 de 1992. Bogotá: Congreso de Colombia. Recuperado de https://www.cna.gov.co/1741/articles-186370_ley_3092.pdf
Corporación Universitaria del Caribe CECAR. (2017). Avances y direccionamiento de la educación superior a nivel regional. Recuperado de https://cecar.edu.co/documentos/dian/2-informe-de-gestion.pdf
Corporación Universitaria del Caribe CECAR. (2019). CECAR, a la vanguardia de la calidad educativa en Latinoamérica. Recuperado de https://cecar.edu.co/documentos/dian/2-informe-de-gestion.pdf
Duque, E. & Chaparro, C. (2017). Medición de la percepción de la calidad del servicio de educación por parte de los estudiantes de la UPTC Duitama. Revista Criterio Libre, 10(16), 159-192.
Echavarría, C. & Vasco, E. (2006). Justificaciones morales de lo bueno y lo mal en un grupo de niñas y niños provenientes de contextos violentos y no violentos de una ciudad de la región andina de Colombia. Acta Colombiana de Psicología, 9(1), 51-62.
Eicher, J. (1988). Treinta años de economía de la educación. Ekonomiaz: Revista vasca de economía, (12), 11-38.
Escorcia, R., Gutiérrez, A. & Henríquez, H. (2007). La educación superior frente a las tendencias sociales del contexto. Revista de Educación y educadores, 10(1), 63-77.
Facundo, Á. (2003). La educación superior virtual en Colombia. La educación superior virtual en América Latina y el Caribe. Recuperado de https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000139922
Fontalvo, T., Mendoza, A. & Morelo, J. (2011). Evaluación del impacto de los sistemas de gestión de la calidad en la liquidez y rentabilidad de las empresas de la Zona Industrial de Mamonal (Cartagena - Colombia). Revista Virtual Universidad Católica del Norte, (34), 314-341.
Garbanzo, G. (2007). Factores asociados al rendimiento académico en estudiantes universitarios, una reflexión dese la calidad de la educación superior pública. Revista Educación, 31(1), 43-63.
García, C. (2005). Complejidades de la globalización e internacionalización de la educación superior. Revista Cuadernos del Cendes, 22(58), 1-22. Recuperado de https://www.redalyc.org/pdf/403/40305802.pdf
Giraldo, U., Abad, D. & Díaz, E. (2007). Bases para una política de calidad de la educación superior en Colombia. Recuperado de https://redes.colombiaaprende.edu.co/ntg/men/pdf/Lineamientos.pdf
Gómez, M. (2015). El sentido de la formación universitaria en psicología. Revista de Investigaciones, 15(25), 112-128.
Gómez, V. & Celis, J. (2009). Crédito educativo, acciones afirmativas y equidad social en la educación superior en Colombia. Revista de Estudios Sociales, (33), 106-117.
Guerrero, G. (2004). La educación en el contexto de la globalización. Revista Historia de la Educación, 6(6), 343-354. Recuperado de https://www.redalyc.org/pdf/869/86900620.pdf
Hernández, G. (2010). ¿Cuán rentable es la educación superior en Colombia? Revista Lecturas de Economía, (73), 181-214.
Hernández-Sampieri, R., Méndez, S. & Mendoza, C. (2014). Metodología de la investigación. En R. Hernández Sampieri, Metodología de la investigación, sexta edición. México: McGraw-Hill - Interamericana Editores, S. A. de C. V
Herrera, A., Restrepo, M., Uribe, A. & López, C. (2009). Competencias académicas y profesionales del psicólogo. Revista Diversitas: Perspectivas en Psicología, 5(2), 241-254. Recuperado de https://www.redalyc.org/pdf/679/67916260004.pdf
Londoño, J. & Ramírez, D. (2012). Cultura de la autoevaluación: cimiento para la acreditación de programas académicos en modalidad virtual. Revista Virtual Universidad Católica del Norte, 1(36), 1-6. Doi: 10.35575/rvucn.n36a1
López, N. (2007). Acerca de la problemática de la evaluación de la calidad de la educación en Colombia. Revista Latinoamericana de Estudios Educativos, 3(2), 9-28.
Malagón, L. (2003). La pertinencia en la educaicón superior. Elementos para su compresión. Revista de Educación Superior, XXXII (3), 1-25.
Marín-Agudelo, H., & Carrasco.Tapias, N. (2012). Análisis comparativo de la pertinencia del programa de psicología de la Universidad Cooperativa de Colombia a la luz del contexto nacional e internacional de los programas de psicología. Revista Pensando Psicología, 8(14), 59-81.
Martínez, J., Tobón, S. & Romero, A. (2017). Problemáticas relacionadas con la acreditacón de la calidad de la educación superior en América Latina. Revista Innovación Educativa, (17), 79-96.
Melo-Becerra, L., Ramos-Forero, J. & Hernández-Santamaría, P. (2017). La educación superior en Colombia: situación actual y análisis de eficiencia. Revista de Desarrollo y Sociedad, (1), 59-111.
Ministerio de Justicia. (2009). Decreto 2566 de 2003. Recuperado de http://www.suin-juriscol.gov.co/viewDocument.asp?id=1771011
Miñana, C. & Rodríguez, J. (2011). Calidad, evaluación y acreditación en la educación superior: a propósito de un proyecto de reforma en Colombia. Revista Pensamiento jurídico, (31), 155-185.
Misas, G. (2004). La educación superior en Colombia: análisis y estrategias para su desarrollo. En Misas, G. La educación superior en Colombia: análisis y estrategias para su desarrollo. Bogotá: Universidad Nacional de Colombia, UNIBIBLOS.
Naranjo, M. (2009). Motivación: perspectivas teóricas y algunas consideraciones de su importancia en el ámbito educativo. Revista Educación, 33(2), 153-170.
Orozco, L. (2010). Calidad académica y relevancia social de la educación superior en América Latina. Revista iberoamericana de educación superior, 1(1), 24-36.
Ospina, M. & Sanabria, P. (2010). Un enfoque de mercadeo de servicios educativos para la gestión de las organizaciones de educación superior en Colombia: el modelo migme. Revista Facultad de Ciencias Económicas, XVIII (2) ,107-136.
Parra, R. & Carvajal, M. (1979). La universidad colombiana: de la filosofía a la tecnocracia estratificada. Revista Colombiana de Educación, (4), 1-11.
Peiró, J. (2003). La enseñanza de la psicología en Europa. Un proyecto de titulación europea. Papeles del Psicólogo, 24(86), 25-33.
Peña-Correal, T. (2007). 60 años de la Psicología en Colombia. Revista Latinoamericana de Psicología, 39(3), 675-676.
Peña, J. (2013). La psicología como disciplina científica multiparadigmática: planteamientos preliminares para fundamentar un programa educativo profesional. Revista Integración Académica en Psicología, 1(1), 22-97.
Peralta, B. (2009). La formación ciudadana en el sistema educativo de Colombia ¿una mirada reactiva o transformadora? Revista Eleuthera, (3) ,165-178.
Posada, J. (2013). La salud mental en Colombia. Biomédica, 33(4), 497-498.
Rama, C. (2006). La tercera reforma de la educación superior en América Latina y el Caribe: masificación, regulaciones e internacionalización. Revista de Educación y Pedagogía, 18(46), 11-24.
Rama, G. (1970). El sistema universitario en Colombia. Revista de la Universidad Nacional, (6), 188-209.
Restrepo, B. (2006). Tendencias actuales en la educaicón superior: rumbos del mundo y rumbos del país. Revista Educación y Pedagogía, XVIII (46), 79-90.
Restrepo, M. (2003). Necesidades reales de formación de psicólogos en el país y en la región. Poiesis, (6), 1-5.
Rey, C., Martínez, J. & Guerrero, S. (2009). Tendencias de los artículos en psicología clínica en Iberoamérica. Revista Terapia Psicológica, 27(1), 61-71.
Rico, A. (2016). Hacía la optimización de la formación docente en la educación superior en Colombia. Revista Sophia, 12(1), 55-70.
Roa, A. (2003). Hacia un modelo de aseguramiento de la calidad en la educación superior en Colombia: estándares básicos y acreditación de excelencia. Recuperado de https://www.mineducacion.gov.co/1621/article-87155.html
Robledo, Á. (2008). La formación de psicólogos y psicólogas en Colombia. Revista Universitas Psychologica, 7(1), 9-18.
Ruiz, M., Jaraba, B. & Romero, L. (2008). La formación en psicología y las nuevas exigencias del mundo laboral: Competenias laborales exigidas a los psicólogos. Revista Psicología desde el Caribe, (21), 136-142.
Salas, W. (2005). Formación por competencias en educación superior. Una aproximación conceptual a propósito del caso Colombiano. Revista Iberoamericana de Educación, 36(9) ,1-11.
Secretaria de Planeación. (2016 - 2019). Plan de Desarrollo del Municpio de Sincelejo 2016 - 2019. Sincelejo. Recuperado de http://www.alcaldiadesincelejo.gov.co/Ciudadanos/ProyectosNormatividad/Plan%20de%20Desarrollo%20Municipal%202016%20-%202019.pdf
Silva, M. (2007). La enseñanza de la psicología en Colombia. El legado rodriguista. Cambios y prospectivas. Psicogente, 10(17), 60-73.
Silva, M. & Acevedo, Á. (2011). Formación de psicólogos y pensamiento psicológico en el Caribe colombiano 1975-2007. Cartagena, Bolívar: Universidad de Cartagena.
Tobón, S. (2006). Competencias, calidad y educación. En Tobón, S., Rial, A., Carretero, M. & García, J. Competencias, calidad y educación. Bogotá: Cooperativa Editorial Magisterio.
Tomasevski, K. (2004). Indicadores del derecho a la educación. Revista iidh, (40), 341-388.
Torres, G. (2011). Más allá de la evaluación de las competencias del psicólogo colombiano, necesidad de un modelo de formación básico y común a nivel nacional. Revista Psychología: Avances de la Disciplina, 5(2), 121-133.
Uribe, A. (2013). Los factores que conforman el modelo de acreditación por alta calidad de programas académicos en Colombia, revisión desde el enfoque de la percepción. Revista Desarrollo Gerencial, 5(2), 21-54.
Valencia, G. (2008). La eficacia escolar: retos y desafíos para mejorar la calidad y la equidad en el sistema educativo colombiano. Revista Uni-pluriversidad, 8(2), 23-33.
Vesga, J. (2013). Cultura organizacional y sistemas de gestión de la calidad: una relación clave en la gestión de las instituciones de educación superior. Revista Guillermo de Ockham, 11(2), 89-100.
Viloria, J. (2006). Educación superior en el Caribe Colombiano: análisis de cobertura y calidad. Recuperado de http://www.banrep.org/docum/Lectura_finanzas/pdf/DTSER-69_(VE).pdf