Implementation of public policy of school coexistence in Colombia

Implementación de la política de Convivencia escolar en Colombia

Autores/as

DOI:

https://doi.org/10.17081/psico.27.52.6718

Palabras clave:

Bullying, convivencia escolar, violencia escolar, política pública, Intervención judicial

Resumen

Introduction: In Colombia, after legal processes derived from cases of direct and structural violence that had students as victims, Law 1620 of 2013 was enacted; despite the existence of the public policy, this scourge persists.

Objective: This article presents the results of a study that determines the perception of middle school students and teachers about implementing the public policy of school coexistence and mitigation of school violence in the municipality of Tunja, Colombia.

Methodology: Two questionnaires were used, which were applied, one to 1,074 students in the ninth, tenth, and eleventh grades of public and private schools, and the other questionnaire was applied to 50 teachers assigned to these courses.
Results: Regarding the perception of the implementation of the policy, it was found that there is a significant difference between the responses of students and teachers in the factor of socialization of the procedure (t = 3,207, p = 0,002 <0,005) in the aspects of strengthening and perceived impact there were no significant differences.
Conclusion: There are differences in the perception that both groups have regarding implementing the School Coexistence Law in their Educational institutions. It was evidenced that the teachers have a more positive perception than the students concerning implementing the policy.

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Biografía del autor/a

Carlos Miranda Medina, Universidad Autónoma de Nuevo León

Dr. en Metodos Alternos de solución de conflictos, profesor catedrático de la Universidad Autónoma de Nuevo León. Miembro del sistema nacional de investigadores, CONHACYT, México en el Nivel 1. Investigador Asociado MINCIENCIAS, Colombia. 

Karla Eugenia Rodríguez Burgos, Universidad Autónoma de Nuevo León

PhD. en Ciencias Políticas, profesora tiempo completo de la Universidad Autónoma de Nuevo León. Miembro del sistema de investigadores del CONHACYT, México nivel 1. 

Olga Sofia Morcote González, Universidad de Boyacá

Doctora en Filosofía con acentuación en Ciencia Política, magister en derecho público,  Abogada, Docente-investigadora de la Universidad de Boyacá, es miembro del grupo de investigación desarrollo humano, jurídico y social sostenible. Es investigadora Senior de MINCIENCIAS.

Mabel Beatriz Pacheco Amigo, Universidad Autónoma de Zacatecas.

Dra. en psicología, Docente-investigadora tiempo completo Unidad Académica de Psicología, Universidad Autónoma de Zacatecas, Miembro del sistema nacional de investigadores CONHACYT, México, en el Nivel 1. 

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Publicado

2024-09-06

Cómo citar

Miranda Medina, C., Rodríguez Burgos, K. E., Morcote González, O. S., & Pacheco Amigo, M. B. (2024). Implementation of public policy of school coexistence in Colombia: Implementación de la política de Convivencia escolar en Colombia. Psicogente, 27(52). https://doi.org/10.17081/psico.27.52.6718

Número

Sección

ARTÍCULOS