Fecha de registro
Publicado
jul 1, 2007
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Sistematización de la práctica menor de la asignatura desarrollo humano I del programa de psicología de la universidad Simón Bolívar (2003-2006)
Corresponding Author(s) : Lilia Angelica Campo Ternera
licampo@unisimonbolivar.edu.co
Psicogente,
Vol. 10 Núm. 18 (2007): Julio - Diciembre
Resumen
Proyección social, investigación y docencia constituyen tres pilares fundamentales de la formación universitaria. En la asignatura Desarrollo Humano I, los estudiantes desarrollan competencias relacionadas con la investigación, a partir de la actividad práctica que ofrece un espacio propicio para la investigación. De manera concreta, los estudiantes transfieren a un contexto real los conocimientos adquiridos en el aula a partir de las evaluaciones diagnósticas de niños que se encuentran en la etapa de desarrollo denominada infancia temprana (3 a 7 años). Tomando en cuenta esas evaluaciones, se llevó a cabo un proceso de sistematización considerando las historias clínicas de 440 niños que fueron evaluados en los centros educativos con los cuales la Universidad Simón Bolívar ha establecido convenio desde el segundo semestre del año 2003 hasta el segundo semestre del año 2006.
Abstract
Social projection, research and teaching constitute three fundamental pillars of the higher education formation. In the subject Human Development I, the students develop competences related to research, from the practical activity that offers a propitious space for investigation.
At the same time, the knowledge acquired in the classroom from the evaluations diagnose of children in the development stage denominated early childhood (3 – 7 years old) is transferred to a real context.
Regarding these evaluations, a systematization process was carried out considering the clinical histories of 440 children evaluated in the educative centers with which the Universidad Simón Bolívar has established agreements from second semester 2003 to second semester 2006.
Abstract
Social projection, research and teaching constitute three fundamental pillars of the higher education formation. In the subject Human Development I, the students develop competences related to research, from the practical activity that offers a propitious space for investigation.
At the same time, the knowledge acquired in the classroom from the evaluations diagnose of children in the development stage denominated early childhood (3 – 7 years old) is transferred to a real context.
Regarding these evaluations, a systematization process was carried out considering the clinical histories of 440 children evaluated in the educative centers with which the Universidad Simón Bolívar has established agreements from second semester 2003 to second semester 2006.
Palabras clave
Sistematización
Desarrollo humano
Proyección social
Estructura familiar
Carencia afectiva.
Campo Ternera, L. A. (2007). Sistematización de la práctica menor de la asignatura desarrollo humano I del programa de psicología de la universidad Simón Bolívar (2003-2006). Psicogente, 10(18). Recuperado a partir de http://revistas.unisimon.edu.co/index.php/psicogente/article/view/1558
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